Ubehagelig oppførsel

Jeg har begynt i en ny klasse, og det er en gutt der som maser fryktelig på meg... Han maser om å komme på besøk, og tar bilder av meg i timene uten at jeg vet det. Han sender meg konstant meldinger, og hvis jeg ikke svarer spør han meg om hvorfor på skolen dagen etter... Han sender meldinger til venninnene mine, å spør om de kan sende bilder av meg, og jeg har til og med opplevd at han sto utenfor der jeg bor, og tok bilde av huset.. Dette bilde sendte han til meg, og ba meg om å slippe han inn... Jeg begynner å syns at hele situasjonen er ganske ubehagelig, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Han blir veldig lei seg om jeg avviser han, men gutten tar tydelig ikke et hint! Har prøvd å si at han ikke kan komme på besøk osv. men han fortsetter bare å spørre, og om jeg ikke svarer så tar han det opp på skolen... Hva kan jeg gjøre for st han skal slutte? Vil jo helst ikke såre han, og er redd for at han ikke kommer til å gi seg uansett... På forhånd takk!

Hei.

Takk for spørsmålet ditt. Vi forstår at dette må være en ubehagelig situasjon. En person som gjentagende inviterer seg inn i livet ditt uten at du ønsker det fratar deg frihet. Vi vil råde deg til å være veldig tydelig overfor denne gutten. Vær forsiktig med å gi ham forskjellige signal om interessen din. Vi tror det også er viktig at du forteller om dette du opplever til en voksen du stoler på.

Det er lett å bli smigret over å få mye oppmerksomhet fra en person. Er dette en person du ikke ønsker mer kontakt med enn at dere går i samme klasse bør du ta et bevist valg om dette. Tenk igjennom hvilke signaler du sender ham. Svarer du for eksempel på
meldingene slik at han egentlig skal fortsette å være litt interessert? Hvis du er  konsekvent og tydelig med signalene du sender er dette bra, fortsett med det. Forklar ham hvilket nivå av kontakt du mener er riktig. Alt utover dette tror vi du trygt kan ignorere uten å være uhøflig. Det er ikke ditt ansvar om han blir såret hvis du gjør dette på en ryddig måte og er konsekvent med det du sier og gjør.

Vi kjenner verken deg eller han og kan derfor ikke gi spesifikke råd, men det kan være nyttig å tenke på at det kan være forskjellige grunner til at han oppfører seg slik overfor deg. For eksempel kan han være forelsket i deg, han kan være desperat etter å få nye venner, eller det kan være andre årsaker. Det er uansett ikke riktig av han å oppføre seg slik overfor deg, og det er viktig at du setter tydelige grenser for hva du synes er greit. Vær tydelig og bestemt, men hyggelig.

Vi vil anbefale deg å snakke med minst en voksen om dette. Dersom du snakker med helsesykepleier, kan hun følge deg opp og gi deg konkrete råd dersom ikke situasjonen bedrer seg. Eller kanskje kan det være fint å snakke med en lærer eller en annen som kjenner dere begge. Hvis du synes det er greit kan det også være lurt å snakke med foreldrene dine om dette. Det er jo også deres hjem han oppsøker. Det er ikke lurt å involvere for mange venner i dette, det kan føre til mye snakk og bli vanskelig for dere begge siden dere jo skal fortsette å gå i samme klasse og ha et klassevenn forhold til hverandre.

Vi ønsker deg lykke til og håper svaret kan være til hjelp.

Med vennlig hilsen guttogjente.no