Ulik grunnholdning, vanskelig å prate

Hei jeg er ei dame på 28 og kjæresten min han er 26 år jeg er norsk og han fra Syria men prater godt norsk. Jeg syns han er lite empatisk for eksempel om jeg krangler med venninne å bil fortelle han at jeg er sint og frustrert over d så vil jeg at han skal anerkjenne mine følelser og ikke bare forsøke å finne løsning om problemet . Jeg foreslo at han leste om empati på nett og tok og rådførte seg med venn. Han var først usikker på dette men sa ja når jeg sa at dette var veldig viktig for meg men han sir ting tar tid. Trur du vi har for ulik grunnholdning. Om jeg vil prate om vanskelig ting fra min fortid så sir han bare jaja det var fortid ferdig med det

Hei og takk for spørsmålet!

Det du tar opp her kan nok være et problem for mange, og det er ikke sikkert hovedproblemet er at kjæresten din er fra Syria. Han er tydelig løsningsorientert i stedet for å lytte til det du har å si. Selv om de kanskje har en mer mannsdominert kultur i Syria, kan du også finne den samme tankegangen hos mange norske menn.

Dette er noe dere bør snakke sammen om og prøve å komme overens om, hvis dere skal få forholdet til å fungere. På den ene siden må du snakke med ham om at det ikke er alle problemer som trenger en «løsning», og at du av og til bare har behov for at han tar seg tid til å høre på deg. Men samtidig er det nok lurt av deg å prøve å lytte litt til hans «problemløsning» og ikke være helt fremmed for at han kanskje har noen gode råd som kan fungere. Hvis ikke kan han lett sitte igjen med en følelse av at han alltid prøver å hjelpe men hele tiden blir avvist.

Når det gjelder empati og å snakke om fortiden, så er det litt vanskelig å svare på når vi ikke vet så mye om deg. Hvis han bare avfeier deg når du vil snakke om alvorlige ting, er det ikke bra, og da bør du ta opp dette som et problem. I en slik samtale er det viktig å ikke legge det opp som en anklage, men å være åpen for at det kanskje finnes en grunn til at han ikke vil snakke om det og la ham komme med sine tanker omkring dette.

Det er vanskelig for oss å si om «grunnholdningene» er for ulike. Dette må dere nesten finne ut av selv. Det er viktig å avklare om dette er så omfattende at dere ikke kan fungere sammen, det vil ofte være ekstra utfordrende når man kommer fra to ulike kulturer. I et forhold er det viktig å ha god kommunikasjon, og prøve å se tingene fra den andres ståsted. Hvis dere klarer dette, og virkelig bryr dere om hverandre, vil samtalen gå lettere. Mange forhold kan fungere selv om man kommer fra ulike kulturer, men da er det enda viktigere å kunne snakke sammen og respektere hverandre.