Være kjærester uten å dele tro?

Gutt, 17 år

Jeg er for tiden en god del med en jente, og det har pågått en god stund nå, og vi har begge følelser for hverandre. Problemet mitt ligger i at hun ikke er kristen, ikke at hun har noe i mot det, men hun går ikke i noen menighet eller noe lignende. Jeg er kristen da, men står det noe i Bibelen om dette er feil, eller generelt, blir det feil? For i Bibelen står det:" Du skal elske din neste som deg selv". Det betyr vel at man kan elske en jente selv om hun ikke har samme syn på alt som meg.

Det jeg lurer på er om det blir vanskelig eller feil av meg å starte et forhold med henne?
Takk for en svært flott side forresten, veldig bra!

Hei gutt 17 år.

Så fint at du spør :)

Det er ikke så lett å gi råd til noen om hvem de skal starte et forhold med. Men det er noen ting som er lurt å tenke igjennom for alle som har følelser for noen og tenker å starte et forhold.

Det Bibelverset «du skal elske din neste som deg selv», handler ikke om kjæresteforhold, men at vi skal gjøre godt mot alle mennesker vi møter. Det betyr at vi skal være hjelpsomme, snille, respektfulle og gode mot alle mennesker uansett hvilken tro eller meninger de har.

De fleste har både venner og familie som har annen tro og andre meninger enn seg, og vi er glad i dem og trives sammen med dem, men når en skal velge en partner blir det viktig å finne en som en kan stå sammen med og dra i samme retning som. Det er vanskelig å være i forhold med noen som ikke deler samme tro. Det som står i 2 Kor 6,14 forteller oss at vi ikke bør gifte oss med noen som ikke deler troen, fordi troen er så sentral for livet.

Forelskelses følelser kan vi få overfor personer vi ikke passer sammen med. Vi trenger derfor å velge partner på noen andre vilkår enn følelser.

På nettsiden vår har vi en del artikler nettopp om dette emnet, så jeg håper du tar deg tid til å lese dem før du bestemmer deg.

Forelsket i den rette

Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Hvordan finne den rette

Lykke til!

Hilsen GuttogJente.no