Valg av prevensjonsmiddel

Hei.
Er ei kristen, gift jente som kjenner på dilemma når det gjelder valg av prevensjonsmiddel. Det er viktig for oss med et sikkert prevensjonsmiddel da jeg av helsemessige grunner ikke bør bli gravid nå. Jeg har nylig begynt på cerazette men kjenner på uro i forhold til om jeg kan være trygg på at egg ikke blir befruktet og utstøtt. Har lest mye om dette men funnet litt ulike meninger. Leste at dere henviste til en professor som sa han kjente seg trygg på at hvis eggløsning skjedde ville ikke befruktning skje pga virkningen på cervix. Lurer på hvordan kan da noen bli gravide på cerazette, som noen få vel også blir ved riktig bruk? Da vil vel utstøting av befruktede egg skje oftere enn antall tilfeller av graviditet, pga virkningen på slimhinnen i livmoren? Har lest at denne virkningen gjelder alle hormonelle midler, så det gjelder vel også cerazette?
På forhånd takk for svar!

Hei og takk for spørsmålet!

Det er fint at du har et bevisst forhold til prevensjon og at du ønsker å være trygg på at egg ikke blir befruktet og deretter utstøtt. Vi skulle ønske at vi kunne gi deg et hundre prosent sikkert svar på hvor stor risikoen for befruktning og utstøtning av befruktede egg er når man bruker Cerazette, men det finnes dessverre ikke nok forskning til å si dette helt nøyaktig.

For å få oversikt over forskningen på dette området har vi tidligere fått den produsentuavhengige legemiddelinformasjonen for helsepersonell (RELIS) til å gjennomgå den vitenskapelige litteraturen for oss. De vurderte da litteraturen omkring vanlige p-piller (kombinasjonspiller) og Cerazette. Etter en grundig gjennomgang av mange vitenskapelige artikler skrev de en rapport som du kan lese her:

https://relis.no/sporsmal_og_svar/5-3024

Som det fremgår av rapporten er det usikkert ut fra forskningen om virkningen på slimhinnen i livmoren faktisk fører til utstøtning av befruktede egg. Det er også stor usikkerhet knyttet til hvor ofte eggløsning kan skje når man bruker p-piller. En studie de henviser til viste at det gjennomsnittlig skjedde eggløsning i 1 av 59 sykluser for kvinner som brukte Cerazette, altså en eggløsning omtrent hvert femte år. Når vi vet at også slimproppen i livmorhalsen blir mye mindre gjennomtrengelig for sædceller hos kvinner som bruker Cerazette, blir sannsynligheten for befruktning langt lavere enn en gang hvert femte år, så sannsynligvis skjer dette med bare et mindretall av kvinnene som bruker Cerazette i løpet av hele deres levetid.

Dette betyr at både risikoen for å bli utilsiktet gravid og for at det skal skje utstøtning av befruktede egg er svært lav når man står på Cerazette, i alle fall hvis man er nøye med å ta pillene regelmessig. Vi anbefaler alle som står på p-piller å bruke kondom eller annen prevensjon i tillegg til p-pillen resten av perioden hvis de har glemt en pille. Dermed blir risikoen for utilsiktet befruktning og mulig utstøtning helt minimal.

Uansett kan vi ikke si hva som er riktig for alle ektepar, her må hvert par følge sin samvittighet. Hvis man ikke kjenner fred for å bruke Cerazette eller andre p-piller som prevensjon, finnes det heldigvis andre muligheter som aldri fører til utilsiktet utstøtning av befruktede egg. Noen velger å bruke kondom, andre bruker fruktbarhetscomputer (Ladycomp eller Pearly) slik at de kan unngå samleie på dager der kvinnen er fruktbar.