Valget

Hei,
stemte for første gang i går. En venn av meg sa at jeg skulle stemme SV så gjorde det. Fikk vite seinere at de er for homofilt ekteskap, abort og at hun kandidaten jeg stemte på er lesbisk og mot kristendom. Var det syndig av meg å stemme på dem? Viste ikke dette da jeg stemte, fikk først vite det etterpå.

Hei.

Så flott at du stemte. Det er viktig å bruke stemmeretten sin og slik være med på å opprettholde demokratiet og være med å si noe om hvordan en vil at landet skal bli styrt videre.

Alle har frihet til å stemme det de vil. Det finnes ikke noe Jesus-parti og det du stemmer har ikke noe med ditt forhold til Gud å gjøre. Du blir ikke mer eller mindre kristen i forhold til hvilket parti du stemmer på. Du har frihet til å stemme på det du mener er rett, både med tanke på det selv, fellesskapet og landet.

Men det at du er kristen og de verdiene som du har som menneske, vil jo prege valgene dine i livet og valget ditt politisk også. Du må se på dine verdier og tenke på hva som er viktige verdier, hvilke saker som er viktigst og så stemme deretter.

Det er fritt valg, også for deg, selv om du er kristen. Og dersom du angrer på det du stemte nå, så kan du stemme annerledes ved neste valg.