Vanlig at foreldre er sexuelle med barna sine?

Jeg føler meg mislykket. Jeg er en kristen gutt på 13 år med familie som er imot kristendommen. Jeg har en rekke spørsmål:
1Er det vanlig at foreldre er sexuelle med barna sine?(mamma tar meg med inn på badet ca 1 gang i månaden og stikker tissen min inn i munnen hennes og gjør seksuelle handlinger. Jeg synest det er ubehagelig at hun holder på sånn og vet ikke hva jeg skal si til henne for å få henne til å stoppe.
2Er dette synd?
3Hva kan heg gjøre for å ungå dette?
4Er det noen brae måter å påvirke familien min til å bli kristen?

Kjære kristen gutt på 13 år.

Det er dumt å høre at du føler deg mislykket. Gud skapte deg og elsker deg og vil støtte og hjelpe deg slik at du kan føle deg både modig og sterk (Josva 1,9).

Når det gjelder punkt 1, så er det veldig alvorlig det du forteller og det er ikke vanlig at foreldre er seksuelle med barna sine. Det er strengt forbudt for voksne å gjøre seksuelle handlinger med barn, og det du beskriver er i tillegg incest og er derfor spesielt alvorlig. Dette står i straffeloven §§ 195 og 197:

"Incest er seksuell omgang mellom nære familiemedlemmer i nedstigende eller horisontal linje, eller mellom en voksen i en foreldrerolle og et barn".

Straffeloven § 195: Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 2 år.

Straffeloven § 197: Den som har seksuell omgang med slektning i nedstigende linje, straffes med fengsel inntil 5 år. Som slektning i nedstigende linje regnes biologiske og adopterte etterkommere.

Når det gjelder punkt 2 og 3 er det moren din gjør er veldig galt og hun synder både mot deg og mot Gud. Det er nok ikke så lett for deg å sette grenser og få henne til å stoppe fordi du er 13 år og hun er moren din, men det er bra dersom du greier å si til henne at hun må stoppe å gjøre det. Du har også lov til å nekte å være med henne inn på badet, og du kan løpe bort når hun vil ha deg med. Selv om hun roper etter deg eller truer deg, så kan du bare løpe ut. Dette er ikke noe du kan klare å løse eller stoppe helt på egen hånd og derfor er det helt nødvendig at du snakker med en voksen utenom familien din om dette, for eksempel helsesøster på skolen din. Du kan også ringe alarmtelefonen for barn og unge på telefon 116 111. Det finnes også flere støttesentre mot incest og seksuelle overgrep rundt om i landet. Der kan du få snakket med en voksen som kan gi deg råd om hva du bør gjøre. Benytt gjerne den landsdekkende telefonen for incest- og seksuelt misbrukte og deres pårørende: Telefon 800 57 000. Telefonen er døgnåpen.

Det at familien din er imot kristendommen, gjør det nok ikke så lett for deg. Når de ikke tror det samme som du, vil du jo ikke får noen støtte og hjelp av dem med troen og kristenlivet. Det er nok heller ikke så lett for deg å evangelisere for dem når de er helt imot. Det beste du kan gjøre er å være med i et kristen fellesskap hvor du kan få venner, høre forkynnelse og få støtte og næring for troen din. Det vil også være godt for deg om du selv leser i Bibelen og snakker med Gud i bønn, det vil gi deg mot, styrke og frimodighet. Dersom du ikke er vant til å lese, kan det være lurt å starte med evangeliene f.eks Johannes evangelium. Måten du kan påvirke familien din på, er ved å være mye sammen med Jesus og la han påvirke deg. Det står i Bibelen at alle som tror på Jesus er lys i verden, dvs når du har Jesus i hjertet lyser han ut gjennom deg, slik at de som møter deg ser Jesus gjennom deg (Matteus 5,14 – Joh 8,12). Slik kan familien din kanskje litt etter litt bli interessert i hva som påvirker deg til å være slik du er, og så kan de kanskje få lyst til å vite mer. Du kan be om å få hjelp til å si noe dersom du har lyst til det. Du gjør også en viktig og betydningsfull jobb dersom du ber for familien din, for bønn har større kraft i seg enn det en tenker og vil alltid bære frukt i sin tid. Når du ber, arbeider og kaller Gud på dem.

Håper du får hjelp til å få slutt på dette.

Lykke til.