Vanlig å ha sex når man er 14?

Er det vanlig å begynne å ha sex når man er 14 år?

Hei og takk for spørsmålet!

Det er ikke vanlig å ha sex når man bare er 14 år. I følge norsk statistikk venter halvparten av jenter med sex til de har fylt 17 år, for gutter er tallet 17.9, altså venter halvparten av norske gutter med sex til de er nesten 18. Vi har også lovgivning i Norge som sier at det ikke er lov for eldre ungdommer og voksne å ha sex med noen som er under den seksuelle lavalderen som er 16 år.

Det er to hovedgrunner til at vi i Norge har denne lovbestemmelsen. Den ene grunnen er at loven skal beskytte barn og ungdom mot overgrep fra eldre ungdommer og voksne. Den andre grunnen er å beskytte barn og ungdom mot å ha sex før de er klare for det fysisk og psykisk. Sex kan også få alvorlige konsekvenser som graviditet eller kjønnssykdommer.

Her på GuttogJente.no gir vi i tillegg råd grunnlagt på kristen etikk og det som Bibelen underviser om seksualitet. Dette betyr at sex hører hjemme i ekteskapet og er ment for å binde to mennesker sammen for hele livet. Sex er veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon når man har sex med noen uten å være gift. Vi anbefaler derfor å vente med sex til man er blitt voksen og har giftet seg. Dette er også for å gi barn som kan bli unnfanget et best mulig grunnlag for en god oppvekst med både en mor en far.

Du kan lese mer om dette på disse linkene:

14 år og har lyst på sex
Er det lurt å ha sex som 13 åring?
10 gode grunner til å vente med sex
Er det lurt å ha sex før man er 16 år?
Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex