Gå til innhold
☰ Meny

Vanskelig å lese i bibelen


Hei, jeg lurte på en ting. Jeg synes det er vanskelig å lese bibelen og be til Gud, jeg har en sånn periode der det føles vanskelig å være kristen. Så jeg lurte på om det er noen gode tips til hva man kan gjøre i slike perioder?



Hei kjære deg og takk for spørsmålet ditt.

 Livet byr på gode soldager og tunge regndager, slik er det både i vårt personlige følelsesliv og i kristenlivet. Det du kjenner på er helt naturlige følelser og det er nok mange flere enn deg som synes at det er vanskelig å lese i Bibelen.

Bibelen er en tykk bok og her står mye som er vanskelig å skjønne og det er ikke alltid vi finner ord til oppbyggelse når vi skal prøve å lese. Likevel er det også i slike perioder lurt å gjøre det som er fornuftig å gjøre og ikke bare det vi føler for.

Dersom vi sammenligner bibellesning med mat eller det å trene, så forstår vi at det er nyttig selv om en ikke akkurat føler for det. Noen ganger må vi også spise mat selv om vi ikke føler oss sulten, men fordi vi vet vi trenger næringen. Og dersom en er fortvilet fordi en føler seg slapp og utrent, trenger en å komme i gang med treningen selv om en synes det er hardt og kjedelig. Slik er det også nyttig å lese Bibelen selv om en synes det er vanskelig. Det kan ellers lett bli en vond sirkel; Bibelen er maten/næring for kristenlivet ditt, og når du unnlater å lese fordi du føler det er vanskelig å være kristen, vil du heller ikke få næringen du trenger for å være kristen.

Så det er flere gode grunner for å lese i Bibelen selv om du ikke føler for det:

1: Bibelen er Guds Ord til deg. Himmelens Gud taler til deg gjennom Ordene i Bibelen  og han har mye på hjertet som han ønsker du skal få kunnskap om og få ta del i. Her er skatter som ligger åpenbart, men også skatter skjult midt i de vanskelige tekstene.

”Jeg gir deg skatter som er skjult i mørket, og rikdommer gjemt på hemmelige steder, for at du skal kjenne at jeg er Herren, som kaller deg ved navn, Israels Gud.” (Jes 45,3)

2: Gjennom Bibelen blir du kjent med Gud, hans plan og vilje, hans kjærlighet og godhet, hans frelse og det evige liv.

3: Bibelen er maten for ditt åndelige liv. Du vokser som kristen i takt med næringen du tar inn. Uten næring blir du underernært, slapp og kraftesløs. En engel sa til Elia: «Stå opp og spis! Ellers blir veien for lang for deg.» (1 Kong. 19:7). Og Jesus sa: «Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som kommer ut fra Guds munn.» (Matt. 4:4).

4: Bibelen gir hjelp i enhver situasjon. Trøst, oppmuntring, glede, kraft, frimodighet, modenhet osv. Og med den trøst og hjelp vi selv har fått, kan vi hjelpe andre.

5: Gjennom Bibelen lærer du Guds vilje og Guds stemme og på den måten kunne avsløre fiendens stemme inn i livet ditt. (Joh 10, 4+14)

6: Gjennom Bibelen lærer du hvordan du skal leve livet ditt, ta kloke valg, leve sammen med relasjonene våre og leve sammen med Gud.

Et helt praktisk råd, er å ikke starte for brått og sette for høye mål. Begynn i det små, sett av 5 min hver dag og øk heller etter hvert. Og ikke minst, BE Gud om å gi deg glede og motivasjon til å lese, be Ham om å åpne ordet for deg, slik at du forstår det du leser, be Ham om å tale til hjertet ditt gjennom ordene i Bibelen. Og så skal du vite at selv om du ikke føler noe når du leser, så virker Ordet likevel. Man kjenner sjelden vitaminenes umiddelbare virkning i kroppen, men de virker det de skal likevel. Og vi har det løftet fra Gud, at Hans Ord aldri vender tomt tilbake. Han lar ordet gjøre sin virkning i livet ditt, selv om du ikke alltid forstår det du leser.
 
«Mitt ord skal ikke vende tomt tilbake til mig, men det skal gjøre det jeg vil, og lykkelig utføre det som jeg sender det til.» (Jes 55,11)

 "For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer." (Hebr 4,12)

"Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord." (Rom 10,17)

 "Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere." (Joh 15,3)

 "Dersom dere blir i meg, og mine ord blir i dere, da be om hva dere vil, og dere skal få det." (Joh 15,7)

 Når du leser i Bibelen, så ser du hvor ærlig den er med livet. Den beskriver menneskene på godt og vondt og menneskenes gode og dårlige dager/perioder. Du vil se at Bibelens personer opplevde oppturer og nedturer akkurat som oss.

Du kan for eksempel lese om David som var en mann som levde tett med Herren.
I Salme 23:1 skriver han:
Herren er min hyrde, jeg mangler ikke noe. Han lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til vann der jeg finner hvile.
Men i Salme 22:2-3 har pipen en helt annen låt:
Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? Hvorfor er du så langt borte når jeg trenger hjelp og skriker ut min nød? Min Gud, jeg roper om dagen, men du svarer ikke, jeg roper om natten og får ikke ro.

Selv om dette også er en profeti om Jesus, så sier det noe om hvordan David kunne ha det.

Når vi opplever tunge tider så er det godt å vite at Jesus vet hvordan vi har det. ”For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medynk med våre skrøpeligheter, men en sådan som er blitt prøvd i alt i likhet med oss, dog uten synd.” ( Hebr 4,15)

Han ble forlatt av sin himmelske far på korset, og i Markus 15:34 står det:

Og ved den niende time ropte Jesus med høy røst:« Eloï, Eloï, lemá sabaktáni?» Det betyr: « Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?»

 Vårt råd til deg er å bare fortsette å gjøre det rette; nemlig å søke Gud gjennom bønn og å lese Bibelen. Det finnes gode bibelleseplaner som kan hjelpe oss. Selv om vi ikke føler noe, hører Gud oss når vi ber. Og selv om det kan oppleves tørt å lese Bibelen, gir det likevel frukt på sikt. Vår indre menneske har godt av å få mat hver dag, også når det føles vanskelig å være kristen.

Det kan også være inspirerende å lytte til god undervisning på nettet. Du kan for eksempel prøve disse nettstedene:

http://www.imf-ung.no/podcast/

http://itro.no/media/podcastlisten-2/

https://www.spreaker.com/user/filakrs

https://vimeo.com/imikirken

Vi vil også anbefale at du søker sammen med andre troende. Om det er mulig der du bor anbefaler vi deg å finne en levende menighet som har fungerende smågrupper. Der møter man andre mennesker som man kan dele livet med, og der man kan få støtte i form av fellesskap og bønn. Det kan også være en god idé å bli med på en ungdomsleir eller stevne som passer for din aldersgruppe. Der kan du finne andre kristne som kan bli gode venner. Selv om dere ikke bor på samme sted, kan dere holde kontakten via sosiale medier og kanskje treffes igjen på leirer og liknende senere.

Lykke til med bibel og bønnelivet.
 

Vennlig hilsen GuttogJente.no