Vanskelig å leve et kristent liv

Hei! Jeg er en jente på 15 år som er oppdratt i en ganske ikke-kristelig familie. Jeg mistet jomfrudommen min 1mnd etter jeg fylte 13 til kjæresten min, etter det var vi sammen i et år. Etter dette har jeg hatt sex med sånn ca. 5-6 stykker, både gutter og jenter. Jeg har også ikke noe i mot å drikke meg full. Jeg vet dette er en synd, og i det siste lurer jeg på hvordan jeg kan rense meg å leve etter guds sti? Jeg har også slitt en del psykisk som har gjort at jeg har gjort dårlige ting, og nå går jeg på medisiner. Er det mot guds vilje? Jeg aner ikke hvordan jeg skal slutte å ha sex, eller drikke alkohol?! Tror faktisk jeg er på vei inn i en eksistensiell krise. Jeg ønsker å leve et godt kristelig liv, men jeg fortsetter å synde...

Hei jente 15 år!

Og takk for spørsmålet ditt!

Først av alt så skal du vite at du er elsket av Gud- akkurat som du er!

Du skriver at du har slitt endel psykisk. Når man ikke har det godt med seg selv, er det veldig vanlig å ta valg i forhold til både alkohol og sex som man tror vil gjøre ting bedre- men som i realiteten bare gjør en mer sårbar, forvirret og deprimert.

Det å gå på medisiner er ikke synd. Noen ganger trenger vi medisiner, men ofte behøver vi også å ta tak i -og jobbe med- tankene og følelsene som gjør at vi i fikk behovet for disse medisinene i det hele tatt. Du går gjennom vanskelige ting som det ikke er lett å hjelpe deg ordentlig med via denne siden. Derfor vil vi råde deg til å ta kontakt med noen voksne, kristne mennesker som du stoler på som kan veilede deg i disse tingene. De kan hjelpe deg med å sortere i tanker og følelser og finne ut av hvorfor du går inn og ut av seksuelle forhold – til tross for at du innser at dette ikke Guds gode plan for deg.

Som en hjelp til å leve det kristne livet som du ønsker, kan det også være en ide å revurdere det miljøet du befinner deg i. Vi kjenner selvsagt ikke til miljøet du går i, men hvis du bevisst velger et miljø med gode verdier, samt søker venner og rollemodeller som vil backe deg i ønsket om å leve etter det Bibelen sier, vil det være mye lettere å ta oppgjør med synd og leve et annerledes liv.

Gud har tanker til fremtid og håp for deg! (Jeremia 29:11) Vi ønsker deg alt det beste for livet ditt fremover.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no