Vanskelig å stole på folk

Hei,

For en måned siden gjorde kjæresten min det slutt med meg. Nå har jeg problemer med å stole på folk og blir lett sint, irritert og lei meg. Hva skal jeg gjøre?

Gutt, 22

Hei og takk for spørsmålet!

Det er som regel veldig vondt når det blir slutt med en kjæreste. Det er sterke følelser involvert, og man går fra å ha gode følelser til å føle ensomhet, tristhet og kanskje svik. Det vil vanligvis oppleves aller verst for den som ikke selv har valgt at forholdet skal ta slutt. Det er derfor ikke rart at du kjenner på både sinne, irritasjon og tristhet. Alt dette er helt naturlig i den situasjonen du er nå.

Du sier ikke så mye om deg selv så det er vanskelig å gi konkrete råd om hva du skal gjøre. Men det kan være viktig å løfte blikket og prøve å se at livet går videre også uten kjæresten. Når et forhold tar slutt er det ofte fordi man ikke fungerer optimalt sammen, og kanskje er det slik at forholdet deres uansett ville tatt slutt om en stund om det ikke hadde skjedd nå. Kanskje det kan være en hjelp å tenke at det tross alt er bedre å avslutte et forhold nå enn å bli enda mer knyttet til denne personen som det kanskje uansett ville blitt et brudd med en gang i fremtiden.

Det kan være vanskelig å stole på andre mennesker når man føler seg sveket av noen man er glad i. Når smerten etter bruddet er som verst kan det være vanskelig å legge alt bak seg, men det kan være en god hjelp å oppsøke andre venner og aktivt gå inn for å være med på positive aktiviteter sammen med andre. Det verste er ofte å stenge seg inne alene og gruble over alt som er vanskelig. Noen opplever også at det kan være godt å gå turer eller trene slik at man får brukt energi på noe positivt.

Vi tror også det kan hjelpe å tenke på at Gud har en god plan og hensikt med livet ditt. Kanskje vil du på lengre sikt oppdage at det tross alt var det beste for deg at dette forholdet ikke ble til noe mer. Og det er ikke usannsynlig at du en gang i fremtiden vil møte en annen person som du passer bedre sammen med. Selv om noe er vondt og vanskelig kan Gud på sikt vende dette til noe positivt. Det kan også være en god hjelp å oppsøke en kristen leder, pastor eller sjelesørger som du kan snakke med og kanskje få forbønn for situasjonen du er i.

Lykke til videre i livet!