Vanskelig med ereksjon

Hei! Jeg lurer på hva dere tenker om å snakke med kjæresten om det å få ereksjon. I situasjoner hvor man er tett på kjæresten kan det være vanskelig å skjule, og jeg tenker at det kanskje hadde hjulpet å snakke om det.
Gutt, 20

Hei Gutt 20!

Takk for spørsmålet. Du spør om det kan være fornuftig å snakke med kjæresten din om ereksjon som skjer som en følge av nærhet til henne. Ut fra spørsmålsformuleringen din opplever vi at du synes det er litt vanskelig å forholde seg til det når det skjer og at du heller ikke vet hva din kjæreste tenker om det, visst hun merker det.

Det vi aller først ønsker å si at det er helt normalt å oppleve det du opplever i nærheten av din kjæreste. Gutter er skapt slik at de veldig lett reagerer på berøring og intimitet med gode følelser og spenninger i kroppen, som også noen ganger resulterer i en ereksjon. Det viser at du har en helt normalt og vanlig reaksjon på den fysiske nærheten.

Vi mener det er veldig bra dersom du og kjæresten din kan snakke sammen om dette, og fortell henne gjerne om hvordan du føler deg og hva du opplever dette skjer i ulike situasjoner. Dersom din kjæreste forstår hvordan du reagerer på hennes berøring og nærhet, så vil det utvilsomt bidra til en større forståelse for hverandre, og på den måten kan dere unngår å sette deg i en vanskelig og ubehagelig situasjon.

Samtidig vil vi nevne at det er viktig for dere som kjærester å  vite hvor grensene for intimitet mellom dere går både når dere er alene og sammen med andre. Å snakke sammen om dette er en måte å søke å vise hverandre respekt på, og dere er også begge ansvarlig for å holde dere innenfor de grensene som dere har blitt enige om, med tanke på intimitet dere imellom. Dette er viktig for å ikke krenker hverandres uttalte grenser for nærhet og bygge tillit til hverandre på den måten. Det er også fornuftig å bruke tiden frem mot en eventuell inngåelse av ekteskap, på å trene dere i å snakke sammen om de litt krevende temaene i et kjæresteforhold.

Her er også noen tidligere innsendte spørsmål om samme team:

Ereksjon ved kosing
Sette grenser
Ofte ereksjon