Vanskelig med kjæresten i USA.

Hei!

Jeg har en kjæreste som jeg møtte på nettet, og som bor i usa. Jeg er veldig glad i han og vi har vært sammen i 8 måneder, men vi har aldri møtt, men snakker i telefonen hver dag.

Jeg synes at det å være sammen med noen man ikke kan se noen fremtid med, er meningsløst. Jeg klarer ikke å finne ut av om det er riktig å være i et forhold med ham eller ikke. Han er katolikk og jeg er kristen, men religionen hans betyr ikke noe særlig for han, og han er ikke sikker på om han tror på Jesus. For meg er troen på Jesus sentralt i livet mitt og veldig viktig for meg. Jeg vil helst gifte meg med en som er kristen, for jeg tror det er lettere å vokse i troen min hvis han har samme sterke tro. Han jeg er sammen med ville hatt sex før ekteskap, men det vil ikke jeg så han respekterer det, likevel snakker vi veldig mye om sex. Jeg er veldig glad i han, og vet ikke hva som er det rette å gjøre. Og hvis jeg skal gjøre det slutt, vet jeg ikke hva jeg skal si for jeg vil ikke få han til å føle at han ikke er god nok og at den katolske troen hans ikke er sterk nok. Burde jeg slå opp eller ikke? Hvis jeg burde slå opp, hvordan skal jeg forklare det til han?

Takk for spørsmål!

Det er en stor og viktig avgjørelse du står overfor. Du er allerede bevisst på at det å velge ektefelle må begrunnes med mer enn bare følelser, det er flott! Man kan aldri være hundre prosent sikker på de valgene man tar i livet, det vil alltid være en viss risiko for å feile – også når det gjelder valg av ektefelle. Som kristen har man imidlertid en stor fordel i å kunne be Gud om å lede oss til å ta de riktige valgene. Når du gjør det – og det har du sikkert allerede gjort - kan Gud lede deg ved å snakke til deg på ulike måter. Det kan være tanker, drømmer, syner eller måten du resonnerer på. Gud taler ofte til «magen» vår, den berømte «magefølelsen» eller «intuisjonen». Når du ber Gud om hjelp og veiledning i dette valget som du nå står overfor, kan du stole på at Han hjelper deg.

Har du tenkt på at det kan være Gud som har inspirert deg til å tenke som du allerede gjør? Du skriver at du vil være sammen med noen som du kan se en framtid med. Har du stilt deg spørsmålet om du ser en framtid med denne kjæresten? Hva sier magefølelsen? Du gjør deg også noen tanker om å gjøre det slutt og hvordan du da skal legge det frem for han. Det at du har tenkt denne tanken såpass langt, kan også være en bekreftelse på at det er riktig å gjøre det slutt. Men til syvende og sist er det du som må vurdere dette og ta avgjørelsen, det er ditt valg, og du må gjøre det som oppleves riktig.

Videre tenker du at du helst vil gifte deg med en som er kristen. Som du påpeker kan det være vanskelig å være i et ekteskap med noen som ikke deler samme tro og verdier. Når dere ikke deler tro, som preger alle våre verdier og holdninger, kan det gi mange utfordringer mellom dere, både i forhold til fysiske grenser, sex, aktiviteter, barneoppdragelse osv. Når en skal velge en partner er det viktig å finne en som står sammen med deg og støtter deg og drar i samme retning. Et livslangt ekteskap kan møte på kriser av ulike slag, og da er det godt å slippe å være uenige om grunnleggende verdier og vurderinger.

Dersom du finner ut at han ikke er den personen du skal dele livet ditt med, er han helt sikkert moden nok til å tåle en begrunnelse som er ærlig men respektfull. Det handler egentlig ikke om at han som person ikke er god nok, men at dere har helt forskjellige måter å vurdere verden på som på sikt vil være uforenlig med et ekteskap slik du ser det. Si gjerne noe om hans positive egenskaper som du har satt pris på og hvor flott person han er, men at dere har forskjellige verdivurderinger som på sikt ikke vil fungere i et ekteskap. Det er imidlertid ingenting i veien for å ta vare på det gode vennskapet dere allerede har!

Lykke til!