Venninne som driver med selvskading

Hei :) jeg lurer på hvordan skal jeg hjelpe ei venninne under 18 som driver med selvskading? Vet ikke om hun vil si det til noen. Har du noen bibelvers jeg kan bruke?
Hilsen bekymret venninne

Hei kjære venninne.

Når en har en venninne som selvskader seg, blir man selvfølgelig bekymret og vil gjerne være til hjelp.

Det viktigste for deg er å fortsette å være en god venninne og ikke rette så mye oppmerksomhet mot kuttene og sårene, men mot henne som person og venn. Ikke trekk deg unna fordi du synes det er vanskelig, men behandle henne som en helt vanlig venn med respekt og positiv respons. Du kan spørre om hva som er vondt og vanskelig uten å fordømme henne for selvskadingen. Det gjør godt å få snakke om det, samtidig som det er kjekt å få være vanlig venninne som gjør hyggelige og positive aktiviteter sammen. Dersom du synes dette er vanskelig kan du også være åpen med henne om det og si at du ønsker å være der for henne og at hun gjerne må si ifra hvordan du best mulig kan være det.

Det er viktig at hun kan få hjelp av voksne og det vil være til god hjelp om du tilbyr deg å følge henne til helsesøster, lege eller en annen voksen dere stoler på. Dersom du syns det er vanskelig å vite hva du skal si eller gjøre, kan du selv også be om råd hos en voksen, som for eksempel lærer eller helsesykepleier.

Bibelvers som kan være til hjelp er:

5 Mos 33, 12 + 26-27 + 29 Fritt sitert: “Herrens elskede er du. Trygt bor du hos ham. Hele dagen holder han sin hånd over deg- du hviler mellom hans skuldre. Det er ingen som vår Gud, han farer fram over Himmelen med hjelp for deg, og i sin høyhet på skyene. En bolig er den eldgamle Gud og her nede er evige armer. Din frelse er i Herren. Han er ditt hjelpende skjold.”

Hebr 13,5-6: “Jeg skal ikke slippe deg og ikke forlate deg. Derfor kan vi tillitsfullt si: Herren er min hjelper, jeg skal ikke frykte.”

Jes 43,1 49,16:«Frykt ikke» jeg har gjenløst deg, kalt deg ved navn, du er min…. Se i begge mine hender har jeg tegnet deg.»

Salme 34, 19: “Herren er nær hos dem som har et sønderbrutt hjerte, og han frelser dem som har en sønderknust ånd.”

Josva 1,9: “ Vær modig og sterk! Frykt ikke, og vær ikke redd! For Herren din Gud er med deg i alt du tar deg fore.”

Det er mye trøst og oppmuntring i Salmenes bok, som f.eks:
"Hvor dyrebar er din kjærlighet, Gud! I skyggen av dine vinger søker menneskebarna ly. De får nyte overfloden i ditt hus, du lar dem drikke av din gledes bekk. For hos deg er livets kilde, i ditt lys ser vi lys." Salmene 36:8-10

"Jeg ventet og håpet på Herren . Han bøyde seg til meg og hørte mitt rop. Han dro meg opp av fordervelsens grav, opp av den dype gjørmen. Han satte mine føtter på fjell og gjorde skrittene faste. Han la en ny sang i min munn, en lovsang til vår Gud. Mange skal se det og frykte og sette sin lit til Herren . Salig er den som stoler på Herren , som ikke vender seg til de stolte, til dem som faller fra i løgn." Salmene 40:2-5

"Gud er vår tilflukt og vår styrke, en hjelp i nød og alltid nær. Derfor frykter vi ikke når jorden skaker, når fjellene vakler i havets dyp." Salmene 46:2-3

"For du har skapt mine nyrer, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg for at jeg er så underfullt laget. Underfulle er dine verk, det vet jeg godt. Knoklene mine var ikke skjult for deg da jeg ble laget på hemmelig vis og vevd dypt i jorden. Dine øyne så meg da jeg var et foster. Alle dager er skrevet opp i din bok, de fikk form før én av dem var kommet. Dine tanker, Gud, er dyrebare for meg, summen av dem er ufattelig!" Salmene 139:13-17

"Bare hos Gud er jeg stille, fra ham kommer min frelse. Bare han er min klippe og min frelse og mitt vern, jeg skal ikke vakle." Salmene 62:2-3

Lykke til.