Vente med sex til ekteskapet

Jeg har bestemt meg for å vente med sex til ekteskap, men hva er litt tanker på det å feks ligge i samme seng, eller kyss, klem, hvor går på en måte grensen? Jeg vet at det kommer an på min komfortsone, men med et perspektiv fra bibelen?

Hei!

Så flott å høre at du har valgt å vente til ekteskapet med å ha sex! Vi tror det er et godt valg, slik Bibelen også sier.

Når det kommer til hvor grensen går, er det ikke noe direkte fasitsvar på dette, men du skal få noen råd som vi håper kan være til hjelp. Å ligge i samme seng, kysse og holde rundt hverandre er i seg selv ikke synd. Men det er veldig fort gjort at det utvikler seg til noe mer.

Disse tingene er på en måte starten på det seksuelle, og vekker en del følelser i oss som er veldig sterke. Man får lyst til å være nærmere hverandre, og det vil bare bygge seg sterkere så lenge man er nær hverandre. Til slutt kan det bli veldig vanskelig å stoppe.

Derfor tror vi på å heller sette grensene på trygg grunn før man går for langt. Et tips kan være å holde hendene unna "badedraktsonene" og forbeholde den nære kontakten (kyssing og klemming) til oppreist eller sittende stilling fram til man er gift.

Du kan lese mer om grensene for sex og hva man bibelen sier om det her:

Grensen for sex
Å sette grenser
Hvor langt kan man gå

For å få motivasjon til å holde ut og holde på grensene, kan du lese disse artiklene:

Hvorfor man ikke bør ha sex før man er gift
Hva skjer i det usynlige når man har sex
Å gifte seg med en som har hatt sex