Vil gå med jenteklær og være en jente

jeg er rimelig skikker på at jeg er født i feil kropp. Jeg vil gå med jenteklær og være en jente, men problemet er ta jeg ikke for låv av foreldrene min og gjøre det. Vi er nemlig en kristen familie og foreldrene mine tenker det er feil og skifte kjønn. Hva skal jeg gjøre? Jeg takler ikke og og leve som gutt lenger. Vist jeg ikke får bli jente har jeg lyst til og ta mitt liv.

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Vi forstår at dette er en svært vanskelig situasjon som det er krevende å leve med. Når du sier at du ikke takler å leve som gutt lenger og at du har lyst til å ta ditt eget liv, så er dette sterke ord. Når noe oppleves så vanskelig, er det veldig viktig å ikke leve med dette alene. Vi vil på det sterkeste oppfordre deg til å søke hjelp hos noen du kan snakke med. Du skriver at dere er en kristen familie, og vi oppfatter deg derfor slik at du også regner deg som kristen. Det kan være godt for deg å snakke med en prest, pastor eller kristen sjelesørger som kan forstå deg og møte deg også på de tingene som handler om tro, forholdet til Gud og den kristne familien din. Hvis du ikke kjenner til noen slike personer du kan snakke med, går det også an å ringe Kirkens SOS på telefon 22 40 00 40.

Du skriver ikke noe om hvor lenge du har hatt det slik eller hvor gammel du er. Det finnes enkelte mennesker som har hatt en slik opplevelse som du beskriver så lenge de kan huske, for andre er dette følelser som kan dukke opp når de kommer i ungdomsårene. Det er faktisk relativt vanlig at ungdommer har en periode der de er usikre på sin egen kjønnsidentitet. For noen er dette forbigående følelser som forsvinner før de blir voksne, for andre oppleves det mer konstant over tid.

Slik du beskriver situasjonen din forstår vi at det kan føles umulig å tenke seg at disse følelsene skal forandre seg. Vi kjenner deg ikke og kan ikke forutsi hva som vil skje med følelsene i årene som ligger foran deg. En undersøkelse i USA viste at så mye som inntil 9 av 10 barn som ønsket at de var motsatt kjønn ikke hadde de samme følelsene når de var blitt voksne. Fagfolk har også veldig høy terskel for å gi behandling som forandrer kroppen til å likne motsatt kjønn, enten det er snakk om hormoner eller operasjoner. Det er viktig å være klar over at slik behandling aldri kan forandre kroppen helt og fullt fra mann til kvinne eller omvendt. Selv om kroppen blir mer lik det motsatte kjønnet, vil man aldri kunne få barn, og alle cellene i kroppen har fortsatt kjønnskromosomer som svarer til det kjønnet man ble født som. Når man først har gjort noe så radikalt som å gjennomgå slik behandling, er det heller ingen vei tilbake.

Så uansett hvor vanskelig dette oppleves, finnes det ingen enkle løsninger. Derfor er det aller viktigst at du først og fremst finner noen å snakke med som kan stå sammen med deg nå som du har det så vanskelig.

Du kan også lese litt mer her på nettsiden:

Hva sier Bibelen om å bytte kjønn

Vennlig hilsen GuttogJente.no