Vondt å bruke tampong

Jeg får utrolig vondt når jeg tar inn en tampong! Jeg har brukt tampong i 2-3 måner nå, og det gjør fremdeles like vondt! Hva skal jeg gjøre, og når sprekker jomfruhinnen?

Hei

Dersom tampongen har havnet i en rar vinkel, eller ikke er dyttet langt nok inn, vil det være ubehagelig. Dersom du har lite mens vil slimhinnene være tørre når du setter den inn og en tørr tampong kan suge seg fast med det samme du setter den inn slik at du ikke får den i riktig vinkel eller langt nok inn. Dersom du strammer musklene og er anspent når du setter inn tampongen, kan det også gjøre at det blir trangt og du ikke får den helt inn.

Se hvordan du skal sette inn tampongen på www.ob.no. Du kan kanskje prøve Tampax sine tamponger ? De har applikator utenpå selve tampongen som gjør det lettere og behageligere å sette den inn.

Dersom du fremdeles ikke får det til, får du ta en pause og prøve igjen senere, du kan også snakke med helsesykeleier på skolen din.

Jomfruhinnen som i dag oftest kalles skjedekransen er en tynn slimhinnefold som danner en krans et par centimeter innenfor skjedeinngangen. Det er egentlig ikke slik at jomfruhinnen enten er sprukket eller ikke. Hos noen kan det oppstå noen små rifter i jomfruhinnen når de bruker tampong. Da kan det svi litt og komme litt blod, men dette er ikke farlig. Ofte kan det komme litt større rifter i jomfruhinnen når den utvides under første samleie. Men det er også normalt å ikke blø første gang man har samleie.