4 spørsmål om mensen

Hei, jeg har noen spørsmål til dere!
1. Hva hjelper mot mensensmerter?
2. Er det normalt å føle når man blør av og til ved menstruasjon?
3. Hvordan kan jeg si til mamma at jeg vil prøve tampong istedenfor å bare bruke bind?
4. Er det for unormalt eller ikke så ba å bruke tampong når man er 13 år?

Hei og takk for spørsmålet.

1: Når man har menssmerter kan det hjelpe å bevege seg lett, gjøre lette øvelser. Dersom en har veldig vondt, kan det være godt å ta det litt med ro og legge en varmeflaske på magen. Noen har så sterke smerter at de trenger å bruke smertestillende noen dager for å klare å gå på skolen og leve som normalt. Du kan spørre moren din, helsesøster eller på apoteket om hvilke reseptfrie smertestillende du kan forsøke og hvilke dose du bør ta.

2: Man kjenner på ulike følelser i kroppen når man har mensen. Noen har murring i magen, andre i korsryggen, noen føler seg oppblåst, andre løs i magen, noen føler seg nummen i underlivet og andre kan kanskje ha en følelse som du beskriver. Dette er helt normalt.

3: Det letteste er bare å si rett ut til mamma at du har lyst til å prøve tamponger istedenfor bind. En måte å si det på, kan jo være å spørre henne om å kjøpe tamponger til deg. Eller du kan spørre: «Mamma, har du litt greie på hvilke størrelse jeg bør ha på tamponger? Jeg har lyst til å prøve å bruke det.» Dersom du synes det er vanskelig å si kan du skrive det på en sms til henne, eller en lapp. «Mamma, kan du kjøpe tamponger til meg?»

4: Det er helt ok og normalt å bruke tamponger når man er 13 år.

Du kan lese mer om mensen i artikkelen: «Hva er mensen» og også søke på «mensen» og lese andre svar vi har gitt på det.

Du kan også finne gode praktiske råd på www.ob.no