Argumenter mot å barbere underlivet?

Hei! Har noen spørsmål ang.barbering nedentil
Er det bra å barbere seg nedentil? Selv har jeg ikke noen god måte som fungerer. Jeg føler jeg må bruke mye såpe for at det skal gli greit (man skal jo ikke bruke så mye såpe nede) og så er det vanskelig å få bort alt (både fordi man ikke ser helt nederst og fordi det vokser hår mellom klitoris og kjønnslepper). Har dere noen gode tips? Evt. argumenter mot å barbere underlivet?

Hei og takk for spørsmålet!

Selv om vi mennesker ikke har pels slik som mange av dyrene, har vi dun eller hår på de fleste områdene av kroppen. Når vi kommer i puberteten forandrer hårveksten seg, blant annet ved at vi får tykkere og ofte mørkere hår under armene og rundt kjønnsorganene. Gutter får hår rundt penis og på pungen, jenter får hår rundt kjønnsleppene. Både gutter og jenter kan få hår i rumpa, på magen og nedover lårene. På samme måte som forskjellige mennesker har forskjellig hår på hodet, vil det også være store variasjoner i hvordan håret rundt kjønnsorganene ser ut. Her er det ikke noe som er normalt eller unormalt, alle mennesker er forskjellige og det er helt naturlig.

Noen velger å fjerne litt av håret på kroppen, enkelte vil fjerne nesten alt, mens andre vil ha det slik det er. Dette er noe hver enkelt må bestemme selv, og bare du selv kan avgjøre hva som er riktig for deg. Reklame og bilder i media kan få oss til å tro at vi må forandre oss selv for å bli lykkelige, og mange opplever seg i dag presset til for eksempel å barbere bort mye kroppshår fordi reklame og media har skapt et inntrykk av at det er penest med lite eller ikke noe hår på kroppen. Men vi er faktisk skapt slik at vi har hår på kroppen, og dette håret har også en funksjon. Kjønnshåret gjør at det blir mindre klamt i underlivet, og håret kan gi en viss beskyttelse mot soppinfeksjoner og andre hudplager. Hvis man ønsker å være helt glattbarbert må man barbere seg ofte og en del opplever at huden blir rød og nuppete av barbering. Hvis man vil redusere mengden hår er det derfor mer skånsomt å bare trimme håret med en liten saks eller hårklippemaskin.

Hvis du likevel ønsker å barbere seg i underlivet, må du være nøye med å holde barberhøvelen ren for å unngå kviseliknende små hudinfeksjoner. Det er også lurt å bruke barberskum eller barbergele som gjør at høvelen glir lett mot huden. Du bør da finne en type skum eller gele som ikke irriterer huden. Noen typer inneholder stoffer som tilfører huden fuktighet på samme måte som en fuktighetskrem. Du må også være forsiktig slik at du i størst mulig grad unngår sår og rifter i huden. Det er helt naturlig å ha litt hår også mellom kjønnsleppene og klitoris, så det er ingen grunn til å fjerne dette hvis du ikke absolutt vil. Men om du likevel ønsker å barbere disse områdene bør du sørge for å ha godt lys og gjerne bruke et lite speil slik at du ser godt hva du gjør.

Men husk at du bestemmer selv hva du vil gjøre, verken reklame eller omgivelser skal bestemme hva du gjør med håret på din egen kropp. Om du vil la det vokse skal du la det vokse, og om du vil trimme eller barbere så må du bestemme dette selv.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no

Les også:

Mye hår nedentil

Barbering nedentil

Normalt å barbere penis?