Avstandsforhold og overnatting

Hei!
Gutt på 17, fra Nord her!
Æ e i et godt kjæresteforhold me ei fantastisk jente, vi ha vært sammen halvanna år no å om 4 år e vi sikkert gift å! :o)
Vi bor skikkeli ekstremt langt unna kværandre da, noe som gjør at vi bare får sett kværandre litt noen hælge.
Så mitt spørsmål e, ka burde vi tenke om d å overnatte hos kværandre?
vi har aldri hittil sovet på samme rom, og når d lar sæ gjøre søv vi i forskjellig hus, men d e i længdn litt slitsomt nestn.
så, neste spørsmål e; koffør svare dokker d dokker svare, vil gjerne ha en begrunnelse på solide argumenta! :o)
vi e begge ungdomsledera i forskjellig arbeid, så ønske å kunne stå fram som disiola av Jesus som prøve å leve etter Hans vilje. (ikkje perfekte folk, men disipla som prøve å ikkje feile)
Skjønte dokker?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det er helt riktig at Jesu disipler ikke er perfekte! Vi er helt vanlige mennesker med hver våre svakheter, men som ønsker å leve etter Guds vilje og ære han med livene våre. Det lykkes vi mer eller mindre med, og nettopp derfor trenger vi Guds nåde hver eneste dag. Men i kjærligheten til Gud ligger det at vi lengter etter å gjøre Hans vilje og å gi litt tilbake til Han som har gjort alt for oss, og tjene Ham med livene våre - det kan bety en del både radikale og vanskelige valg.

Dette er kjærligheten til Gud at vi holder hans bud / at vi vandrer etter hans bud. (1 Joh 5, 3 / 2 Joh v6)

Da kan dere leve et liv som er Herren verdig, og som fullt ut er etter hans gode vilje. Da bærer dere frukt i all god gjerning og vokser i kjennskap til Gud. (Kol 1,10)

 Du spør oss om hva du skal tenke om det å overnatte hos hverandre når dere er på besøk, siden det er tungvint å overnatte i hvert sitt hus. Spesielt siden dere er ledere. Dere gjør ikke noe galt ved å sove i samme hus. For noen er dette et enkelt valg siden de har andre muligheter, for andre er dette et vanskelig [og kanskje umulig] valg siden de ikke har andre overnattingsmuligheter i nærheten. Dere må selv vurdere hvor praktisk vanskelig dette er for dere og hvor viktig dette valget er for dere. Dere gjør uansett klokt i tenke gjennom hvilke signaler valgene dere tar gir til andre. Som ledere har dere ansvar for å være gode forbilder for andre, og det dere gjør tenker de andre er kloke valg til etterfølgelse. Ledere går foran og de en leder kommer etter og gjør de samme tingene.

 Dersom dere velger den tungvinte modellen, vil kanskje noen lure på hvorfor dere ikke bor i samme hus, og dere kan får en fin mulighet til å fortelle at dere venter med sex og ønsker å sette grensene slik at alle forstår at dere faktisk gjør det. Når dere bor i samme hus, vil de andre raskt kunne tenke seg at dere også ligger sammen. Selv om dere ikke har noen problemer med å bo på hvert sitt soverom og sette gode grenser når dere er i samme hus, kan andre ha problemer med å holde seg fra hverandre dersom de overnatter nær hverandre. Så de valgene dere tar, handler ikke  bare om dere to, men om vitnesbyrdet og forbildet dere er for andre. Paulus er ganske tydelig på at han vil ofre mye av sine egne goder for å ikke risikere å føre sin bror til fall.

 I 1 Kor 8,1-13 står det litt om det å være fri til å gjøre alt som er rent, men likevel forsake ting for å ikke føre andre til fall. «Dersom mat fører min bror til fall, da vil jeg aldri i evighet spise kjøtt! For jeg vil ikke føre min bror til fall.»

 Så når dere to skal bli enig om hvordan dere skal forholde dere til overnatting, så er det fint at dere reflekterer litt over hvilke signaler dette gir, og hvilke signaler dere ønsker å gi.

Lykke til!

Les også: Sove i samme hus / Sove i samme seng