Blir utelukkende forelsket i ikke-kristne, hva bør jeg gjøre?

Hei! Fet side!

Jeg er en singel gutt på 21 år som lever tett på Gud og ønsker å følge ham med hele mitt liv. I de kristne miljøene jeg henger i, er det overflod av jenter som har et hjerte for Gud, lever med integritet og har tilnærmet alt jeg ser etter i en potensiell ektefelle. Likevel har jeg de siste årene helt utelukkende blitt forelsket i ikke-kristne jenter, som det for meg uaktuelt å bli sammen med.

Hva tenker dere på guttogjente.no om forelskelsens rolle i dating og kjæresteforhold, utifra livserfaring og bibelen? Bør jeg fortsette å vente, frem til jeg blir forelsket i en jente som er aktiv kristen? Er det aktuelt å bli sammen med en jente man ikke er forelsket i, men som har tilnærmet alt annet man ser etter i en potensiell ektefelle?

Takk på forhånd for svar!

Hei!

Og takk for et interessant spørsmål! Bibelen gir ikke noe entydig svar på hvordan vi skal forholde seg til spørsmål rundt forelskelse. Kristne mennesker i forskjellige miljø og kulturer (og også i forskjellige tidsepoker) vil nok svare med litt forskjellig perspektiv på dette spørsmålet, men her kommer vårt svar.

Les: Hva bør man se etter i en kjæreste

Du har kanskje lagt merke til at det i mange kristne miljøer ofte blir kommunisert tydelig hvor viktig det er at et forhold baserer seg på noe sterkere enn følelser, og at kjærlighet er et valg. Men ofte er det i forbindelse med ekteskapsundervisning at dette blir vektlagt - fordi det er viktig å velge kjærligheten selv på de kjipeste dagene, hvor en helt har mistet følelsen av forelskelse. Men dette betyr jo ikke nødvendigvis at det å være forelska ikke er av betydning når du skal finne deg en kjæreste! Vi tilber en Gud som har fylt sitt Ord med følelses-uttrykk! Les bare Salomos høysang, eller kjærlighetshistorien til Jakob og Rakel.

Les: Starte forhold

De fleste vil altså være enige i at et forhold og et ekteskap skal være mye mer enn et emosjonelt forhold. Men et fornufts-forhold der det ikke finnes følelser av forelskelse i det hele tatt, høres det ganske sterilt og klinisk ut i våre ører. Vi synes at din kommende kone fortjener at du er skikkelig tiltrukket av henne, spesielt i forholdets begynnelse. Så vil forelskelsen selvfølgelig komme og gå i perioder i både kjæresteforhold og ekteskap.  Kjærligheten vil vokse- men den trenger et frø å spire fra.

 Når dette er sagt så mener vi ikke å anbefale at du ikke har hodet med deg når du ser etter en kjæreste! Karakter, integritet, evne til å kommunisere og et aktivt forhold til Jesus er uvurderlige bærebjelker i et forhold. Du er 21 år og det er ingen grunn til å forhaste seg.  Du kan godt fortsette å vente, frem til du blir forelsket i en jente som er aktiv kristen. Den du velger skal jo være den du skal dele hele livet med, så det er viktig at du kan velge både med hodet og hjertet.

En god begynnelse er å finne ut av hva som gjør at du liker en jente. Hva er det lille ekstra som gjør at du faller for en jente? Hvilke egenskaper er det du setter spesielt pris på? Er det utseende, ansiktet, øynene eller kroppen, er det utstrålingen, personligheten eller væremåte, er det troen, verdiene og holdningene?  Og hvilke av disse egenskapene vil være viktigst på sikt? Du sier at det er overflod av kristne jenter som har tilnærmet alt du ser etter i en ektefelle. Men hva er det du synes de mangler som de andre har?
Les: Å sjekke jenter

Du kan til en viss grad selv påvirke følelsene dine ved måten du tenker og handler overfor en person. Ikke alle forhold starter med forelskelse, mange starter som gode vennskap og utvikler seg til kjærlighet over tid. Ofte kan kjærligheten gro sakte fram gjennom nære, gode vennskap. Dersom du finner en jente du tenker har de kvaliteter du ser etter og som du skulle ønske du kunne bli forelsket i, kan du starte med å innlede et vennskapsforhold til henne. Sett pris på hennes gode egenskaper, og bli fortrolig med henne. Når man åpner seg til noen og de åpner seg tilbake, kommer man mye nærmere hverandre og det oppstår en intimitet og nærhet som kan lede til at man blir betatt av hverandre. I tillegg kan du bestemme deg for å gi henne komplimenter, for det vil tvinge deg til å legge merke til og sette ord på det du liker ved henne. Det vil påvirke følelsene dine når du slik fokuserer på hennes gode sider både når det gjelder utseende, oppførsel og personlighet. Flørt, smil og hold øyekontakt med henne. Ved alt dette kan du bygge opp tillit og intimitet mellom dere og det kan dermed også oppstå følelsesmessige bånd og forelskelse. Det er viktig at du er seriøs og ikke leker med følelsene til noen. Men  når du har funnet jenta du gjerne vil ha, har du på denne måten mulighet til bygge opp både dine og hennes følelser.

Les også:

Fikk følelser for interessert jente - er det ekte kjærlighet
Hvordan finne den rette
Skal jeg vente på ham
Soulmates

Lykke til!