Er det lurt å sex før man er 16 år?

Hei, jeg er en jente på 13 år og lurer på om det er normalt å ha sex på den alderen?? jeg har akkurat fått meg mitt livs store kjærlighet og vi har vært sammen en god stund nå.. og vi har snakket en del om det.. og jeg lurte på om det er lurt å ha sex før man er fylt 16??

Hei 13 år, og takk for spørsmålet ditt!

Det er absolutt ikke lurt å ha sex når man er så ung.  Det er heldigvis ikke vanlig å debutere seksuelt så tidlig, for man er ikke klar for alle konsekvensene med et seksualliv når man er så ung. Selv om dere bruker prevensjon er man ikke forsikret mot graviditet og kjønnssykdommer.
Dessuten er sex veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon når man har sex med noen uten å være gift. Sex er noe som hører hjemme i ekteskapet, og er ment for å binde de to sammen for hele livet. Du og kjæresten din trenger å bruke mye tid på å bli kjent med hverandre og gjøre ting sammen. På den måten kan dere finne ut om dere egentlig passer sammen. Følelser er ikke nok for å bygge et godt forhold. Man trenger også respekt, trygghet, bekreftelse, kjærlighet og å sette grenser. Også må man øve på selvkontroll.

Når den seksuelle lavalderen er satt til 16 år, er det fordi også fagfolk mener det kan være skadelig med sex når man er for ung. Du sier ikke noe om hvor gammel kjæresten din er. Du er under den seksuelle lavalderen og dersom kjæresten din er over 16, er det straffbart at dere har sex sammen, selv om det er frivillig fra din side.

Denne nettsiden gir veiledning basert på det som står i Bibelen, derfor anbefaler vi uansett alder å vente med sex til man gifter seg.

Dersom du vil vite mer om hva GuttogJente mener om dette, kan du lese noen av artiklene våre:

Sett egne grenser
Hvor skal kjæresten min og jeg sette grenser?
10 Grunner til å vente med sex
Vent på meg
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen?