Er dette helt galt?

Hei! jeg vet ikke hva jeg gjør... jeg er en jente på 17 år, og "holder på" med den fyr på 21. er dette helt galt? jeg liker han fordi han får meg til å føle meg elsket. han får meg til å føle meg verdsatt. jeg liker han rett og slett fordi han får meg til å føle meg bra. jeg har kjent han i 1år nå, og han er allerede blitt min aller beste venn! vi kan virkelig snakke om ALT! Jeg kan vel si at vi er kjærester i praksis, men ikke i teorien. ingen av oss føler at det blir rett og sitte et "navn" på "oss" fordi vi bor så langt fra hverandre. Han bor i danmark og jeg i norge. ulike lang! det er utrolig vanskelig, og vi kjenner på mye savn. han har vert her på besøk hos meg 2 ganger og jeg har vert hos han 3. skal ned nå i vinterferien også. vi er ikke helt sikker på hvor langt det er lov å gå før man liksom helt konkret kan si at man har samleie. (noe begge er veldig enig i at man skal vente med til man er gift). jeg tror vi allerde har gått litt for langt. han har berrørt meg under undertøysparten for å si det sånn. og det er noe jeg sliter veldig med når det gjeller skyldfølelse. jeg kommer liksom ikke videre. har egentlig alltid vert en veldig "tydlig" kristen, men etter jeg har gjort noe slikt føler jeg at det er blitt litt forseint. jeg gidder ikke prøve lenger. (liksom dersom jeg for eksempel skal høre på musikk, kan jeg fort komme til å høre på veldig "drøye" tekser. telefonsamtalene våre blir veldig fort sexfokuserte på natten, noe som jeg allltid tenker over på dagen etterpå. jeg vet ikke hva jeg holder på med. kan du kanskje fortelle meg. Jeg har aldri møtt noen som er så god med meg, eller som gjør meg så glad som han gjør. og jeg håpper virkelig at "vi" skal kunne fungere i fremmtiden. Når jeg reiser ned i vinterferien har vi avtalt at vi skal snakke om mine følelser (som jeg ikke er så flink å utrykke), og om vi skal sitte noen "tittel" på oss. hva mener du? vær så snill, og kom med noen råd. hjelp meg å rydde opp i hodet mitt.

Hei jente 17 år.

Vi vet egentlig altfor lite om dere to til at vi kan gi deg noe godt råd, men vi kan være med å rydde litt opp i hodet ditt slik at du selv kan se hva som er lurt av deg å gjøre. Du sier at du ”holder på” med en gutt på 21 år som bor i Danmark, at dere har et fysisk forhold, men at dere ikke regner dere som kjærester. Du sier at dere ikke har satt klare grenser, at han har berørt deg under undertøyet og at dere er sexfokuserte når dere snakker sammen. Du er oppslukt av denne gutten på 21 år, fordi har får deg til å føle deg viktig og verdsatt. Samtidig er du i tvil om det du holder på med er riktig og føler dårlig samvittighet etterpå når du tenker på det dere har gjort, eller snakket om. Du sier også at du alltid har vært en tydelig kristen, men føler at måten du nå lever på gjør at det ikke er forenlig med det.

Dette forholdet er tydeligvis både til glede og frustrasjon for deg. Det virker som om du liker ham og det dere har sammen, samtidig som du føler at du mister litt den du var og det du stod for. Når du opplever å være så oppslukt av forelskelse som du er nå, kan du lett komme til å ta noen feilvurderinger, så det er lurt at du bruker litt tid til å tenke over hva du egentlig vil. Du bør tenke litt over hvem du er, hvem du ønsker å være og hvordan dette forholdet påvirker deg til å være. Det er viktig at du tar på alvor det du kjenner på som ”lugger” i forholdet deres og måten dere ”holder på” med hverandre på, slik at du ikke ender med at du mister deg selv og at hans måte blir det styrende i forholdet deres.

Det at han er 21 og du er 17, er ikke så stor aldersforskjell i år, men kan være forskjell i modning siden dere er på ulike steder i utviklingen. Det kan ha betydning i forhold til hvem som setter standarden, hvem sine holdninger og verdier som får mest betydning og hvem som gir etter. Det at du føler han er så god mot deg, kan også føre til at du lettere gir etter for å føle at du gir noe tilbake.

Å være forelsket er en fantastisk følelse, og når man får så masse positiv oppmerksomhet fra den man liker oppfyller det mange lengsler og drømmer og får en til å føle seg elsket og verdsatt. Denne gode følelsen kan lett forvirre en i forhold til å finne ut om den man ”holder på med” er rett for en, og om forholdet er sundt og godt og har solid grunnvold for et varig forhold. Når man ”holder på med” en man er forelsket i, kliner og har mye fysisk nærhet, vil det oppfylle hverandres behov for kjærlighet, øke følelsen av å passe sammen og gi en troen på at forholdet er rett. Det er viktig at du for din del tenker gjennom hvordan du vil leve, hvordan du vil velge og hvor du vil sette grensene dine både mht snakk, musikk, filmer og fysiske grenser.

Les: Sett dine egne grenser

Det er fint at dere begge er enig om å ville vente med samleie, men tenk gjennom og snakk sammen om at sex er mer en samleie.  Dersom dere skal greie å holde fast på ønsket om å vente, bør dere unngå å fokusere på og bruke tid på det som gjør hverandre opphisset. Det er naturlig å kjenne på seksuell lyst og når dere snakker til hverandre på en måte som pirrer og gjør dere kåte, kan det gjøre det vanskeligere å holde grensene når dere kommer sammen. Jo, mer dere tenker og fantaserer om sex, jo vanskeligere blir det å vente. Det er derfor viktig at dere snakker sammen om hvor langt dere vil gå både mht telefonsamtaler og klining.

Les: Er det greit å sende dirty- tekstmeldinger til kjæresten

Det er viktig at dere respekterer hverandres grenser og dersom dere overskrider grensene er det viktig å snakke sammen om det, hva som gjorde at det ble for vanskelig og så sette opp grensene på nytt og hjelpe hverandre til å unngå situasjoner som frister for mye.

Les: Gikk over grensene, hva skal vi gjøre

Når det gjelder ditt forhold til Gud, så husk at han alltid tar imot deg. Det er lett at vi trekker oss unna Gud når vi føler skyld og dårlig samvittighet, men Gud ønsker tvert imot at vi skal komme til Ham med det som tynger oss. Les Joh 4, 1-30 og Joh 8, 1-11

Les: Guds nåde er større enn alt

Dere kan kanskje lese sammen mer om disse temaene under Spørsmål og svar: Grenser / Forhold:

F.eks: Forhold, bor langt unna / Hvor skal jeg og kjæresten min sette grenser? / Hvor langt kan man gå / Hva er sunne grenser i et forhold / Er det greit å ”jokke” med klærne på? / Hatt sex, skal vi fortsette slik

Lykke til.