Er rumpa et kjønnsorgan?

Hei!
Har sett at i tidligere artikler har dere skrevet at en grense for et kjærestepar bør være å ikke røre kjønnsorgan. Er rumpa et kjønnsorgan?

Hei og takk for spørsmålet.

Rumpa er ikke et kjønnsorgan. Kjønnsorganer er de delene av kroppen som brukes til forplantning.

Når det gjelder seksuelle handlinger er det mer enn kontakt med kjønnsorganene og innbefatter også berøring av bryst og rumpe både med og uten klær.

Det er riktig at vi i svaret: Hvor skal jeg og kjæresten min sette grenser skrev at en bør unngå kontakt med hverandres kjønnsorganer, og i tillegg unngå de områdene som normalt dekkes av undertøy også utenpå klærne. Grunnen til at vi anbefaler disse grensene er for å unngå at man mister kontroll og styring på de grensene man har satt seg.

Les: Galt å kline

Det er ikke lett å definere akkurat når klining går over til sex, fordi det oftest skjer ganske gradvis. Og sex er mye mer enn samleie. Det kan du lese mer om i våre andre svar:

Hvor bør grensene gå/  Kjæresten vil at jeg skal ta henne på rumpa /  Hvor går grensene / Hva er definisjonen på sex / Har man sex når man tar på puppene

Du kan være enig eller uenig i de grensene vi anbefaler her. Du må sette og holde dine egne grenser, men også respektere andres grenser dersom de er strengere enn dine. Les: Sett dine egne grenser