Er det galt å tenke på å kysse?

Er det galt å tenke på å kysse og kose med en annen person, slik det er galt å tenke på det å ha sex med en annen før ekteskap?

Hei, og takk for spørsmålet du sendte oss.

Vi vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er i tenårene eller tidlig voksenalder, så vil vi først av alt si at det er helt normalt å tenke på sex. Det gjelder egentlig alle mennesker. Vi er alle skapt som seksuelle vesener. Det som er viktig er i hvilken grad dette skal få ha rom og plass i tankene og sinnet vårt. Det er ikke meningen at vi tvangsmessig skal forsøke å unngå å tenke på å kysse og kose med en eventuell partner. Da kan det fort komme til å få enda mer plass i tankene våre. Som kristne kan vi få takke Gud for at vi får kjenne på sunn tiltrekning til det andre kjønn. Takk Gud for sunne følelser og overgi til han å gi deg den rette kjæresten når tiden er inne for det. Det som vi vil råde deg til er å tenke over hva du fyller tiden din med. Det er f.eks gøy å være på sosiale medier eller se på film, men dersom det du ser på inneholder sex eller mye romantikk kan det fort føre til at tankelivet også vil svirre mer rundt dette.

Her er det lurt å sette sunne grenser for seg selv. Prøv å gjøre mer av det som bygger deg opp og gir deg noe positivt. Det som du liker å gjøre. Og når ønsket om å kysse og kose dukker opp så bare slapp av, det er helt normalt.

Vi har flere artikler og spørsmål på nettsiden som omhandler disse temaene, her er svar på et tidligere spørsmål og et par artikler vi kan anbefale:

Hva med Paradise Hotel?
Om seksuelle følelser
Et gutteliv fylt av fristelser