Er det ok å være bifil hvis jeg er kristen?

Hei, jente på 14 år om 10 dager 15. Jeg tror jeg liker Jenter og gutter. Jeg syntes jenter som er maskuline er tiltrekkende. Jeg liker også lesbe-sex på pornhub. Begge foreldrene mine er kristne, og jeg tror faren min er ganske imot homofile. Men jeg er usikker på om det bare er en fase/utforsking i ungdomstida. Hvordan kan jeg finne ut at det ikke er en fase i livet mitt? Er det ok å være bifil hvis jeg er Kristen? Står det noe i bibelen at det ikke er lov å ha sex med en kvinne hvis du er en kvinne?

Hei, og takk for spørsmålet!

Du skriver at du liker både gutter og jenter, og du lurer på hvordan du kan være sikker på om du er bifil eller ikke.

Slik vi ser det er det mange ting i livet som er usikkert og lite avklart når man er 14-15 år. En 14-15 åring kan føle seg ganske trygg og sikker i noen situasjoner, mens i andre settinger kan man føle seg helt skjelven og liten.

Når det gjelder et så viktig spørsmål som seksuell orientering, tror vi det er lurt å tenke at ungdomsårene er en periode der seksualiteten spirer, utvikler seg og at den skal modnes gjennom flere år. Da er det viktig å ikke ta for store beslutninger for tidlig.

Les: Er jeg lesbisk?

Vi anbefaler å ikke ha sex før du er klar til å ta ansvar for både deg selv og den du skal ha sex med, aller helst ikke før du har blitt gift. Og vi anbefaler deg å ikke se på og bruke porno. Rett og slett fordi vi tenker at porno er veldig ødeleggende for seksualiteten vår. Vi mennesker er laget slik at vi reagerer med seksuelle følelser når vi ser på nakne kropper og seksuelle handlinger, derfor vil det å se på porno vekke seksuelle følelser i oss uavhengig om det er menn eller kvinner som har sex med hverandre. Det å se på to jenter som har sex, kan derfor være opphissende selv om man ikke selv er lesbisk. Men vær oppmerksom på at pornografi vil påvirke tankene og fantasiene dine og kan påvirke hvordan seksualiteten og følelsene dine utvikler seg.

Les: Liker å se jenter ha sex

Du spør om det står noe i Bibelen om at kvinner har sex med kvinner. Ja, det gjør det, både om menn som har sex med menn og kvinner med kvinner. Bibelen forteller en usminket og ærlig historie om livet som ble levd den gangen om både de som levde etter Guds vilje og de som levde imot Guds vilje. Bibelen snakker mye om seksuelt samliv, helt fra det første kapittelet i bibelen kan vi lese om hvordan Gud skapte menneskene som et bilde av seg selv (1 Mosebok 1,27) og at han skapte dem til mann og kvinne for en helt spesiell hensikt.

Både mann og kvinne var nødvendige for at bildet av Gud skulle bli fullstendig, for Gud er verken mann eller kvinne, men har i seg alle gode egenskaper av maskulinitet og femininitet som både menn og kvinner har. Gud skapte sex som limet som skulle forene mann og kvinne sammen i ekteskapet slik at de sammen kunne vise mer av Gudsbildet enn de kan gjøre hver for seg. Og sammen har mann og kvinne den Gudgitte evnen til å sammen å skape nye mennesker. All seksuell aktivitet utenfor denne rammen av  ekteskapet mellom èn mann og èn kvinne er derfor utenfor Guds plan og vilje.

Du sier at foreldrene dine er kristne og at du tror faren din er imot homofile. Du sier ikke noe om hvilket forhold du ellers har til foreldrene dine. Det er mange som har meninger om homofili, men som ikke alltid tenker gjennom at uttalelser kan såre barna sine hvis de (barna) går med sånne følelser og tanker. De fleste foreldre vil gjerne at barna skal være åpne og snakke om det de lurer på når det kommer til spørsmål om seksualitet og samliv. Men så er det å snakke med foreldrene sine om sånne ting noen ganger veldig vanskelig.

Vi kan jo ikke vite om du kan regne med at foreldrene dine vil møte deg bra hvis du forteller dem om disse følelsene og tankene, men kanskje du skal ta sjansen på å prøve å snakke med dem eller en annen voksen du har tillit til?

Det er ikke så lett å være 14-15 år og gå og lure på så store spørsmål. Vi anbefaler deg å tenke at du er under ombygging i puberteten. Det er mange ting som ikke er ferdig i kroppen din både når det kommer til seksualitet og hvem du er ellers. Det er viktig å ikke ta så store avgjørelser i disse årene at du blir noe annet enn det Gud har skapt deg til å være!

Prøv å ha mer fokus på vennskap, gjøre aktiviteter som du blir glad av, og se på serier og filmer som fokuserer på andre ting enn sex, så kan dette med seksuell orientering komme senere i livet. Du er uansett en jente som er høyt elsket av Gud og som betyr mye!

Og hvis du finner noen voksne du kan snakke med om tankene og følelsene dine tror vi det ville vært bra for deg. Vi ønsker deg alt godt videre i livet, og håper svaret vårt kan gi deg en litt annen måte å tenke på.

Les også:
Hva skal en gjøre når jente blir forelsket i jente?
Er jeg lesbisk?
Tror jeg er homo…
Bibelen om homofili
Hvordan kan jeg være homofil hvis jeg er kristen?