Fortelle til kjæresten at jeg hadde sex?

Hei, Jeg er en kristen gutt på 16. For et halvt år siden hadde jeg sex med noen som jeg egentlig ikke kjente. Hun trengte seg inn på meg, og jeg var impulsiv, og ble med. Nå angrer jeg, jeg tenker at det går fint å ha sex før ekteskap, men vil egentlig miste jomfrudommen til en kjæreste og ikke til en person som jeg ikke kjenner. Siden jeg egentlig ikke er en sånn person og ikke har lyst på dette som et rykte, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... Når jeg får meg en kjæreste, skal jeg da si dette? Hva skal jeg gjøre?

Hei gutt 16 år og takk for spørsmålet ditt.

Vi kan alle gjøre ting vi angrer på. Når du angrer på noe du har gjort, trenger du å be Gud om tilgivelse. Det er også viktig at du tilgir deg selv og at du så gir deg selv en ny start. Dersom du ikke gjør det, kan det hende at det samme kan skje igjen. Du bør tenke gjennom hva som førte til at du gjorde noe du egentlig ikke ville. Når du finner ut hva som brakte deg inn i en slik situasjon, kan du gjøre noen valg som hindrer deg i å komme i en slik situasjon igjen. Det er alltid en tanke som tillater en handling, så det som skjer impulsivt har også et bakteppe av en tanke, en lyst, en fantasi osv. Derfor er det så viktig å tenke gjennom hvem du vil være og hva som skal være en del av livet ditt. Det fører til at du blir deg mer bevisst valgene, grensene og handlingene dine og det skal mer til før du tillater deg selv å bryte med dine egne prinsipper. Og, jo større fristelser, jo mer bestemte og konkrete grenser trenger man.

Les om det i denne artikkelen: Sett dine egne grenser.

Du kan også lese om Guds tilgivelse og nåde i denne artikkelen: Guds nåde er større enn alt

Hva andre sier om oss er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Hva du selv sier og til hvem er derimot helt opp til deg. Hvis ingen vet det, blir det vel ingen rykter, men skulle det bli rykter, er det i det lange løp bedre å være en som kan innrømme sine feil enn å bli tatt i å lyve om det. Vi vil råde deg til å tenke det samme i møte med framtidig ny kjæreste. Bedre å være ærlig fra starten enn om det blir oppdaget senere at du har løyet. Det er heller ikke godt å bære på slike hemmeligheter ovenfor en man er glad i.

Her er to svar med samme tema, som vi vil anbefale deg å lese:

Har hatt sex - hva kan jeg si?
Fortelle om fortiden?

Du skriver heller ikke noe om at dere brukte prevensjon. Hvis det er slik at dere ikke brukte kondom og du antakelig heller ikke vet om jenta sto på p-piller eller annen prevensjon, så er det også en mulighet for å at hun kan ha blitt gravid.

Gud skapte sex for at det skulle være en velsignelse og god gave mellom en mann og en kvinne som er gift med hverandre og er trofaste mot hverandre. Og for at barn som blir unnfanget kan få vokse opp med to foreldre som har lovet å holde sammen resten av livet. Bibelen advarer også mot sex utenfor ekteskapet fordi vi kan bli skadet av det.

Det å gjøre seksuelle handlinger med noen handler ikke bare om kroppen, men berører de dypeste delene av personligheten vår og følelsene våre på en veldig sterk måte. Vi anbefaler deg å lese denne artikkelen: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Vi anbefaler deg også å høre på denne podcasten: Hvorfor skapte Gud sex?

Lykke til.