Hatt sex - skal vi fortsette slik?

Hei! Jeg og kjæresten min har allerede hatt sex, men er ikke gift. Er det en dårlig ide å slutte med sexen, og heller vente, ettersom vi allerede har begynt? Hun er min første kjæreste og vi har begge lovet hverandre å være sammen for alltid. Er det mulig å bare stoppe å ha sex, og vente til ekteskapet? Eller kommer fristelsene til å bli for store siden vi allerede har gjort det?

Hei og takk for viktig spørsmål.

Vi i GuttogJenteno mener at det er veldig bra å vente med sex til man gifter seg, så selv om dere allerede har begynt, er det ikke en dum ide å slutte å ha sex med hverandre. Selv om hun er din første kjæreste og dere har lovet å være sammen for alltid, er det uansett ikke lurt å begynne samlivet som hører til i ekteskapet før en har giftet seg. Du sier ikke noe om hvor gammel dere er, og dersom dere er veldig unge nå, kan det hende at dere ser annerledes på dette om noen år. Kanskje det likevel ikke blir dere to, og da er det mere smertefullt å skille seg fra en som en har knyttet seksuelle bånd med.

Les også: Gikk over grensen, hva skal vi gjøre

Når man har sex med hverandre, blir man bundet intimt sammen og blir ett med hverandre. Denne enheten gjør at det blir vanskeligere å slutt å ha sex med hverandre enn det var å ikke begynne i første omgang. Det er likevel mulig å bare stoppe å ha sex selv om en har begynt, men det krever at dere setter en ny standard for måten dere er sammen på. Dere trenger å få brutt dette seksuelle båndet mellom dere, sette nye grenser for intimitet og stå sammen om bestemmelsen.

Dere vil måtte sette grensene ganske strengt til å begynne med, for ikke å bli fristet over evne.  Dere må begrense steder, muligheter og situasjoner som vil svekke kontrollen. Som det å være mye alene bare dere to, reise alene sammen på turer, ligge i samme seng, nakenhet og klining der en tar på bryst og kjønnsorganer.

Les også: Hvordan slutte å ha sex med kjæresten

En annen ting som er lurt å tenke godt gjennom, er at dersom dere skal vite på ordentlig om dere passer sammen, så trenger dere å bli kjent uten de sterke følelsene og båndene som sexen binder dere sammen med. Sex tåkelegger dømmekraften og en kan forveksle den seksuelle tiltrekningen med kjærlighet. Når en skal velge seg en ektefelle, trenger en et klart syn til å vurdere riktig.

Det er også en veldig god øvelse for ekteskapet å greie å vente på sex. I et forhold er det alltid tider der en ikke kan ha sex , som under sykdom, svangerskap og fødsel, dersom den ene er på reise  ol, og da er det godt å ha øvd på å vente, så en kan stole på hverandres selvkontroll og fasthet.
Selv om det å vente med sex til en er gift er blitt uvanlig i dagens samfunn, tror vi at det er det beste.. Gud ønsker ikke å undertrykke vår livsutfoldelse, men å beskytte oss mot sårbarheten, avvisning, sår, skuffelse, skam, skyld og bittehet.

Dersom dere er kristne, trenger dere å be Gud om tilgivelse, både hver for dere og sammen, men også å be Gud om å bryte den dype enheten som sexen har bundet dere sammen med. Det er kraft i bønnen til både å bli fri skyld og bånd, men også kraft til å stå imot fristelse og å leve i renhet.

 Vi ønsker dere lykke til og alt godt for fremtiden!

Les også: Dilemma, å vente med sex/ Slutte med sex/Hatt sex, hva nå/ Angrer etter sex/ Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?/ Hvor går grensen/ Sove sammen og alkohol