Hva sier Bibelen om onani?

Kva seier bibelen om onanering? Er man forsatt jomfru om man onanerer?

Kjære deg.

Bibelen sier ingen ting om onanering.

Riktig nok har ordet onani sitt opphav fra den korte fortellingen om Onan i 1. Mosebok 38, men denne fortellingen handler slett ikke om onanering. I nyere tid har man noen ganger snakket om onani som å ha sex med seg selv. Og hvis man følger denne logikken helt ut, kan man komme til å tenke at dersom jeg har onanert, har jeg hatt sex – nemlig med meg selv – og er derfor ikke lenger jomfru. Men dette er en meningsløs tankegang i forhold til begrepet «jomfru». Det å være jomfru dreier seg nemlig om seksuelt samliv. Man er jomfru når man ikke har hatt samleie med noen. Når det gjelder Guds vilje for våre liv, forholder vi oss som protestantiske kristne til Bibelens budskap alene. Og dersom Bibelen tier om en sak, kan vi ikke uten videre slå fast at det er noe galt med den. Da må vi se på om budskapet i Bibelen berører saken mer indirekte.

Når det gjelder onani, kan vi altså ikke uten videre si at dette er problematisk for det kristne livet. Likevel betyr ikke det at onani aldri kan være galt. I bergprekenen (Matt. 5-7) innskjerper Jesus Guds bud til oss; budene gjelder ikke bare livet i det ytre – våre ord og gjerninger – men også vårt indre liv: «Dere har hørt det sagt: «Du skal ikke bryte ekteskapet». Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte.» (Matt. 5, 27-28). Overfor Gud er vi altså ansvarlige også for våre tanker og våre motiver for ord og gjerninger.

Vår syndige natur gjør at vi hele tiden vil bære med oss syndige tanker og fantasier, nær sagt uansett hva vi gjør og hvor vi befinner oss, og det er ikke engang mulig for oss å ha full oversikt over hva som rører seg på dypet av oss. Det vet bare Gud. Slik er det med oss om vi onanerer eller ikke. Et eksempel på onanering som de fleste vil hevde er i strid med Bibelens budskap, er det å onanere til pornografi. Da åpner man seg jo bevisst opp nettopp for den typen begjær og krenkelse av et medmenneske som Jesus taler imot – en uforpliktende og lettvint seksuell stimulanse, der man bruker et annet menneske som et middel for sin egen tilfredsstillelse.

Vennlig hilsen GuttogJente.no

Les også:

Hvem skal man høre på om onani?
Er onani galt?
Kan det være bra å ikke onanere?