Hvordan blir man utadvendt?

Hvordan blir man mer utadvendt? Jeg er så sjenert når jeg møter nye folk at jeg blir klein! Jeg hater det sånn for real! Tar skikkelig lang tid før jeg får meg venner hver gang jeg er på et nytt sted, og synes virkelig det bare er noe drit at jeg har den personligheten som jeg har!

Hei!

Takk for spørsmålet ditt.

Vi skjønner godt at dette kan være fælt for deg når du sitter sammen med en gjeng og ikke helt vet hvor du skal gjøre av deg. Det er viktig å huske på at dette ikke betyr at det er noe galt med deg. Vi mennesker reagerer ulikt på forskjellige situasjoner og det er mange som synes at det er tøft å møte nye folk.

Når det kommer til spørsmålet ditt, hvordan du kan bli mer utadvent, så finnes det nok ikke noe fasitsvar på dette. Men vi skal prøve å komme med noen forslag som kanskje kan hjelpe litt.

Når du vet at du skal et sted der det er mulighet for å treffe nye mennesker kan det kanskje hjelpe å ha tenkt ut noen samtaleemner på forhånd. Alt etter hvilken setting du skal møte folk i kan du kanskje komme på noen interesser dere har felles? Deretter er det "bare" å tvinge seg selv til å snakke. Dette kan være veldig vanskelig, og det vil nok føles kleint til å begynne med, men det er bare en ting som hjelper når det er noe du er dårlig på. Nemlig å øve.

Les: Vanskelig å bli kjent med folk

Det kan ofte hjelpe å snakke med en venn. Dersom du skal et sted sammen med en venn, så kan kanskje han/hun være med å hjelpe deg inn i samtalen? Bare si det som det er. Fortell at du er litt sjenert og at du ofte synes det er vanskelig å snakke med nye folk så blir det kanskje lettere?

Sist men ikke minst vil vi anbefale deg å ta med Jesus i alt det du gjør. Vend deg mot ham i bønn og legg dagen og samtalene i hans hender! Det er ikke sikkert at alt plutselig blir veldig mye bedre, men han har lovet å være med oss alle dager inntil verdens ende, og det kan det være stor trygghet i!

Dersom du føler at dette ikke var til noen hjelp har du kanskje noen du stoler på, foreldre, ungdomspastor, lærer eller andre som du kan snakke med? Det er alltid godt å ha noen å snakke med, og noen som kjenner deg kan ofte være med å veilede deg og gå sammen med deg i de tøffe tingene.

Håper det blir lettere etter hvert, og ønsker deg alt vel!

Du kan også lese disse svarene vi har gitt på lignende spørsmål:
Vanskelig å finne på noe å si
Hvordan holde en fornuftig samtale