Hvordan snakke med venninne som har sex med kjæresten?

Heia!

Jeg har en bestevenninne som er kristen, og jeg er kristen selv. Vi har ofte snakket sammen om sex, og hvor viktig det er å vente med sex til ekteskapet. Hun har alltid vært enig med meg om at de som har sex før ekteskapet synder mot Gud.

Tidligere i år fikk hun seg en kjæreste. I starten var det bare veldig søtt, og jeg var glad på hennes vegne. Men vi har aldri snakket om at det er viktig å sette grenser osv.

Det tok ikke så lang tid før de begynte å sove over hos hverandre, og jeg ble ganske overrasket over at foreldrene hennes tillot det. Hun begynte å sende bilder til meg der hun lå i samme seng som kjæresten hennes, der han lå i bar overkropp.

For kanskje en måned siden fortalte hun meg at hun har hatt sex med kjæresten sin. Flere ganger. Jeg ble helt sjokkert, visste ikke hva jeg skulle si, og jeg trodde ikke på henne først. Heldigvis skulle hun gå hjem da, og jeg er egentlig veldig glad for det. Jeg ble liksom lei meg. Hvordan kunne hun gjøre det? Tenker hun ikke at det er synd?

Men jeg har tenkt mye. Vi har ikke snakket om det siden. Men jeg har lyst til å spørre henne. Føler du at dette er riktig? Eller føler du at det er synd? Hadde du lyst, eller klarte dere bare ikke å stoppe? Har du lyst å fortsette å ha sex, eller vil du helst prøve å stoppe? Er også redd for å si noe feil. For jeg vil ikke anklage henne, jeg kan se for meg at det kan være vanskelig å ikke ha sex. Selvfølgelig.

Hva tenker du jeg bør gjøre? :/

Mvh jente 15

Hei og takk for spørsmålet!

Det kan by på mange utfordringer når en nær venn eller venninne får kjæreste. Det blir ekstra utfordrende når den man er venn med velger å leve på en måte som dere begge i utgangspunktet mente ikke var riktig. Vi vet ikke om kjæresten til venninnen din har samme syn på sex før ekteskapet som venninnen din hadde før de ble kjærester. Men det er ofte slik at kjærestepar ikke har snakket skikkelig sammen om å sette tydelige grenser for hva som er greit når det gjelder kjærtegn og intimitet. Da blir det også veldig vanskelig å ikke stadig gli lengre vekk fra idealene man en gang hadde om å vente med sex til ekteskapet. Og når man først har begynt å ha et seksuelt samliv sammen, skaper dette så sterke følelser at det er veldig vanskelig å snu, særlig hvis de ikke har snakket sammen om grenser tidligere.

Vi forstår godt at du synes det er vanskelig å snakke med venninnen din om at hun har begynt å ha sex med kjæresten sin. Samtidig er det veldig verdifullt for venninnen din at du fortsatt ønsker å ha kontakt med henne og at du vil snakke med henne også om det som er vanskelig å snakke om. Derfor tror vi det vil være veldig bra om du, når du får anledning til det, spør henne om de tingene du nevner.

Når du spør henne om hun føler at dette er riktig, kan det hende at hun vil forsvare seg og si at det føles helt rett. Hvis kjæresten til venninnen din ikke synes det er nødvendig å vente med sex til ekteskapet kan han ha påvirket venninnen din til å mene det samme. Men siden venninnen din hadde samme syn på dette som deg før hun fikk kjæreste, er det veldig sannsynlig at hun egentlig har samvittighetskvaler når hun likevel har valgt å ligge med kjæresten sin. Da kan det være veldig bra å ha en venninne som utfordrer henne på dette. Dere har tidligere vært enige om at sex utenfor ekteskapet er en synd, og det kan være veldig bra at du spør henne om hva hun tenker om dette nå. I slike situasjoner er det ofte følelsene som styrer siden hun har lyst til å ha sex med kjæresten sin. Da kan det være ekstra viktig at du som venninne stiller noen spørsmål slik at hun blir nødt til å tenke gjennom på nytt hvilke verdier hun egentlig ønsker å leve etter.

Du skriver at du ikke vil anklage henne, og det er veldig bra. Vi tror venninnen din også vil merke at du ikke anklager henne. Som en god venninne har du større troverdighet enn de aller fleste andre når du snakker med henne på tomannshånd. Som venninne kan du gjerne stille henne noen spørsmål. Kanskje er det nettopp dette som trengs for at hun skal tenke nøye gjennom dette en gang til. Når hun forstår at du bare vil det beste for henne, kan det også tenkes at hun faktisk forstår at det beste for henne er å være trofast mot det hun innerst inne står for. Selv om det er fristende å ha sex, er det ikke godt å leve i opprør mot det man innerst inne vet er riktig. Det er ikke sikkert hun vil innrømme dette første gang dere snakker sammen om det, men det kan ha veldig stor betydning at du som venninne bryr deg så mye om henne at du også vil snakke med henne om disse tingene selv om det er vanskelig.

Vi kan ikke gi deg noen fasit på hva som er riktig å si til henne, men det kan være lurt å lese noen artikler og svar her på nettsiden slik at du selv har et mest mulig bevisst forhold til hvorfor det er bra å vente med sex til ekteskapet. Det er ikke din oppgave å overtale henne, men det er veldig bra at du selv har klare tanker om hvorfor det er best å vente med sex. Kanskje kan du også oppmuntre venninnen din til selv å lese litt på guttogjente.no.

Vi anbefaler å lese disse svarene og artiklene:
Snakke om grenser – kleint?
Sett dine egne grenser
Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?
Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?

Lykke til!