Jeg liker ei jente veldig godt

Gutt 15
Jeg liker ei jente veldig godt. Hun er på en måte noe annet enn de jeg har vert borti før. Vi er gode venner, men av og til er det kleint å snakke med hverandre. Det er som hun ikke klarer å snakke så mye lenger. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre får å bli sammen med henne. Tenk viss hun ikke liker meg.

Hei gutt 15 år.

Det er ikke alltid lett å holde samtalen i gang, og spesielt når en føler det er viktig å vise seg fra en god og interessant side, så kan en lett få jernteppe. Jo viktigere det er å finne på noe å snakke om, jo vanskeligere er det ofte. Dersom en slapper av og er trygg, så går som regel samtalen lettere. Dessuten er det helt vanlig at det er stille perioder innimellom når en slik sitter sammen med gode venner, men når en er trygg og avslappet legger en ikke så godt merke til det og blir ikke stresset av det. Så gode venner kan være stille sammen uten at det blir kleint, mens det fort kan føles vanskelig sammen med personer en ikke kjenner så godt.

Les: Vanskelig å finne på noe å si

Noen mennesker er veldig pratsomme og har noe å si hele tiden, andre er ikke fullt så pratsomme og henger seg mest på når andre fører samtalen og leder an i tematikk. Andre er mer stille personer, som liker å sitte stille og høre på når andre prater. Jeg vet ikke hvilken type denne venninnen din er, men det at hun ikke prater så mye trenger ikke å ha noe med deg å gjøre. Kanskje dere kan finne på noe å gjøre sammen, heller enn å bare sitte å prate sammen. Det er letter å finne samtaletema når en gjør en aktivitet sammen. Spill et spill, gå på turer, bowling, ungdomsklubb, kino og lignende. Vær sammen med andre venner. Finn ut hva hun liker og inviter henne med på en slik aktivitet. Da vil du også lettere finne ut om hun liker deg og er interessert å bruke tid sammen med deg. Dersom hun vil være med deg på ulike aktiviteter, er det sannsynlig at hun liker deg og dersom hun ikke prioriterer å være sammen med deg, er det nok fordi hun ikke liker deg nok til å ville henge bare sammen med deg alene. Det er alltid en risiko for at følelser ikke blir gjengjeldt, og det er ikke noe du kan gjøre med det annet enn å være den beste utgaven av deg selv og være en god venn.

Les også:

Hvordan vet to kjærester at de passer sammen
Er det galt å bli sammen
Alder for å få kjæreste
For unge til å bli kjærester