Kan homofili kureres?

Hei! Jeg lurer på om kristendommen mener at homofili kan kureres? Altså at man går fra å være homofil til å bli heterofil?

Høres litt gammeldags og merkelig ut etter min mening, men...

Takk for svar!

Hei!

Takk for spørsmålet.

Først vil vi bare si at vi ikke vil snakke om at «homofili kan kureres». Vi tenker at det blir feil å tenke at homofile følelser er en slags sykdom. Vi er først og fremst opptatt av, når temaet er homofili, at det er ikke noe galt med mennesker som har homofile følelser, men at homofilt samliv er galt. På dette punktet mener vi at Bibelen er svært klar (se for eksempel Romerbrevet 1,27; 1. Kor 6,9; 1 Tim 1,9-10)). Men vi kan ikke se at Bibelen sier noe spesifikt om hvorvidt homofile personer kan oppleve endring i sin seksualitet.

Vi kjenner og vet om ganske mange homofile – og  vi har lest en del fortellinger fra homofile. Noen av disse er kristne. Det er sterkt å møte homofile som er tydelige på at de ønsker å leve etter kristen etikk og som derfor ikke går inn i et homofilt forhold. De velger å leve alene, og heldigvis er mange opptatt av at de har et godt liv!

Les gjerne dette intervjuet med Sam Allberry som har valgt å leve som singel selv om han har homofile følelser: Kristen, singel og stolt, vi vil også anbefale deg å høre disse podcastene med han: Identity in Christ. Vi kan også anbefale boka "En annerledes vei" med Espen Ottosen.

Så skal det også sies at homofile er forskjellige – slik heterofile er det. Noen  forteller at de har opplevd seg selv som homofile hele livet. De opplever at de seksuelle følelsene de kjenner på er svært stabile. Mens noen homofile har opplevd en endring i sin seksualitet. På samme måte som mennesker av og til står frem og forteller at de var godt voksne da de fant ut at de var homofile, er det andre mennesker som sier at de er blitt «mer» heterofile i løpet av livet. Noen av disse tror at det er ting i barndommen som førte til at de utviklet homofile følelser, og synes at ting endrer seg når de får bearbeidet smertefulle opplevelser. Noen kan fortelle at de har fått slik hjelp i kristen sammenheng.

Homofili skal ikke sees på som en sykdom som skal helbredes. Men seksualitet er komplisert, og vi ser at noen mennesker kan oppleve endringer gjennom livet. Hver person har sin egen historie, og det viktige er ikke om vi føler oss som heterofile eller homofile, men at vi lever etter Bibelens ord om seksualitet. Og da gjelder det samme for alle – uansett hva slags seksuelle følelser vi bærer på – at det finnes to muligheter: Enten skal vi gå inn i et livslangt, trofast samliv med en person av motsatt kjønn (ekteskap) eller så må vi leve som single.