Kan kristne ha sex utenom når de vil lage barn?

Hei. Jeg føler at mange kristne går fortere inn i ekteskap enn ikke-kristene og mistenker at dette kan ha å gjøre med bibelens budskap om "ikke sex før ekteskapet". Men jeg har et spørsmål akkurat om det. Om jeg ikke tar helt feil mener jeg å ha hørt at det et sted i bibelen blir sagt noe sånt som at man ikke skal kaste bort sin sæd. Hvilket vil bety at man ikke kan bruke prevensjonsmidler. Vil dette da si at ekteskap i seg selv ikke vil bety fritt fram til å ha sex så mye man vil, annet enn når man skal lage barn? (la si at man ønsker 2 barn. Man får 2 barn. Deretter vil man egentlig aldri kunne ha sex igjen uten å begå en synd) ??

Hei og takk for spørsmålet!

Du har nok rett i at Bibelens budskap om «ikke sex før ekteskapet» gjør at kristne gifter seg istedenfor å være samboere. De ønsker å binde seg juridisk til den personen de blir en kropp med gjennom sex. Kristne gifter seg nok ikke tidligere enn ikke kristne blir samboere, men det er uansett ikke lurt å gifte seg dersom det bare er å få ha sex sammen. Det bør være grundige overveielser som ligger til grunn for at man inngår ekteskap.

Les også: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex.

Gud gav ikke sex kun for å lage barn men også som middel til å binde to personer sammen til en kropp og til felles glede og nytelse. Sex er en livgivende kjærlighetsgave fra Gud, og er en sterk kommunikasjon av kjærlighet, glede, omsorg, nærhet og verdi. Sex er ment til stadig å gi både spenning og nytelse i ekteskapet.

Les også: Gud sier JA til sex

Du har nok misforstått litt den historien om å spille sæden. Den handler om noe helt annet enn det du hentyder her. Dette kan du lese litt om i «Historien om Onan».

Les også: Hva med prevensjon