Lurer på om jeg liker trans jenter i tillegg til gutter

Hei, jeg er en jente på 14. Mamma og pappa er kristne. Jeg er også kristen går i Kirka vær fredag med mange andre ungdommer.
I det siste har jeg lurt på om jeg kanskje kan like trans jenter i tillegg til gutter. Kan dette være synd? Er veldig redd for hva mamma og pappa vil si hvis jeg kan være bi eller pan. Men hvis dette går over siden mye skjer i ungdomstida. Har lest at man kan tro at man er homofil uten å være det i ungdomstida. At det bare kan være spennende eller ungdomstanker.
Spørsmålet er står det noe i bibelen om at det ikke rett og elske av det samme kjønn selvom den personen har byttet kjønn.
Det er jo moderne tid, så jeg vet ikke:)
Dette har jeg tenkt på helt siden syvende. Går i niende nå.

Hei og takk for spørsmålet!

Du har helt rett i at det er mye som skjer i ungdomstiden. Dette skyldes at kroppen begynner å produsere hormoner som får både kroppen og hjernen til å forandre seg. Under puberteten er det mange som opplever store svingninger i humøret med både gode og vanskelige følelser. Det er også vanlig at forelskelser kommer og går, og mange får sterke seksuelle følelser som de aldri har kjent før. Dette er helt naturlig og en del av det å bli voksen.

Du skriver at du har lurt på om du kan like trans jenter i tillegg til gutter. Du lurer med andre ord på om du kanskje liker personer som ble født som gutter, men som føler seg mer som jenter og derfor definerer seg som jenter, selv om de har guttekropp. Du spør også om dette er synd.

Det er aldri feil eller synd å like andre mennesker. Men når du stiller spørsmålet slik du gjør, regner vi med at du lurer på om det er galt å kjenne seg seksuelt tiltrukket av, eller bli forelsket i, personer som definerer seg selv som trans. Følelser av tiltrekning og forelskelse kan komme plutselig og uten at vi kan styre dette selv, og det er ikke en synd å få slike følelser. Bibelen sier ikke at det er synd å få følelser eller bli forelsket.

Det Bibelen sier noe om, er hva Gud har tenkt om sex og hva som skal være rammene for et intimt samliv mellom to mennesker. Bibelen sier at Gud skapte mennesket som mann og kvinne (1. Mosebok 1,27) og at han skapte sex for at mannen og kvinnen skulle være fruktbare, det vil si at vi skal kunne stifte familie sammen og få barn (1. Mosebok 1,28). Men sex skulle også være en gave som knytter mannen og kvinnen sammen (1. Mosebok 2,24) og som gir glede og nytelse (Ordspråkene 5,18-19). Samtidig er sex noe svært personlig som gjør oss sårbare. Bibelen er derfor tydelig at på at Guds vilje for oss er at sex bare hører hjemme i et livslangt ekteskap mellom en mann og en kvinne.

I dag er det noen som mener at kjønn ikke bestemmes av kroppen, men av hva en person føler. Derfor sier de ikke at man er født som gutt eller jente, men at man fikk «tildelt» kjønnet ved fødselen. De mener altså at man godt kan være gutt selv om man er født med jentekropp eller jente født med guttekropp. Man bruker da ordet trans for å beskrive at personens opplevelse av kjønn ikke stemmer med det kroppen viser.

Samtidig er det slik at naturvitenskapen viser at kjønn er noe som bestemmes av kjønnskromosomene som finnes i alle celler i kroppen. Disse er XX for jenter og XY for gutter. Om vi blir gutt eller jente, avgjøres når sædcellen smelter sammen med eggcellen. Selv om det i dag er mulig å ta hormoner og gjøre kirurgi som får kroppen til å likne mer på det motsatte kjønnet, vil fortsatt hver eneste celle i kroppen ha de samme kjønnskromosomene resten av livet. Den samme forståelsen møter vi også i Bibelen som sier at mennesket ble skapt i Guds bilde som mann og kvinne (1. Mosebok 1,27). Mennesker er ikke bare skapt med kropper, vi er også kroppene våre. Gud har skapt oss som en enhet der ånd, sjel og kropp er like viktig. Ut fra dette perspektivet er ikke kjønn noe som bestemmes av hva vi føler, men av at vi ble skapt som enten mann eller kvinne.

De store forandringene under puberteten gjør at en del ungdommer for eksempel opplever tiltrekning til både gutter og jenter, eller at de tviler på om de egentlig er gutt eller jente, uten at dette varer til de blir voksne. Forskning har for eksempel vist at så mye som opptil 80-90 prosent av alle barn som føler at de skulle vært motsatt kjønn, ikke lenger har disse følelsene når de er blitt voksne. Nettopp fordi så mye forandrer seg under puberteten, kan det være lurt å ikke være for rask med å konkludere med at man for eksempel er trans. Det at man kjenner tiltrekning til noen som selv definerer seg som trans, betyr heller ikke at man er bifil (en som tiltrekkes av begge kjønn) eller panseksuell (en som tiltrekkes av mennesker med flere forskjellige kjønnsidentiteter).

Hvis du synes det er vanskelig å snakke med foreldrene dine om disse tingene, kan det kanskje være en god idé å snakke med en annen voksen du har tillit til, for eksempel en pastor eller ungdomsleder i menigheten.

Du kan også lese svar på disse spørsmålene:

Hva skal en gjøre når jente blir forelsket i jente?
Hvordan får man vite at man er homo?