Naken på Skype og Snapchat

Hei vi er to veninner som har ett lite problem...
To av våre bestevenner (en gutt og en jente) som ikke er samme elns. viser kjønnsorganer på skype, snapchat og nå har de begynt å ta på hverandre å føle i virkeligheten.
Vi hvet at dette ikke er bra for dem og at de kommer til å angre, men vi hvet ikke hvordan vi skal ta tak om det. Vi er alle kristne og det er også litt av problemet.
Dette venne-paret ser ikke selv hva de holder på med og det skremmer oss. Vi vil gjerne hjelpe dem, har dere noen forslag?

Hei

Det er tydelig at disse to vennene dine liker å tøye grenser og synes det er spennende å leke med seksualiteten sin. Men det er helt riktig som du sier, at det ikke er bra for dem. Du kan finne ideer til hva du kan si til dem, eller anbefale dem å lese selv noen av artiklene og svarene vi har gitt på denne nettsiden; som f.eks:

Sett dine egne grenser
Galt å kline?
Hvor langt kan jeg gå?
Har man sex når man tar på puppene?

Når det gjelder å vise seg naken på skjermen, så har det også en annen risiko, nemlig at bilder kan bli spredt dit en ikke har kontroll. Selv om de to kanskje nå føler seg trygge på hverandre at ikke det blir lagret bilder og vist videre, er det likevel stadig nettopp slik det skjer at bilder blir spredt, - at venner en stoler på tar skjermbilde av en snapchat, lagrer det og ved en eller annen anledning blir fristet til å vise eller sende det videre. Og når først et bilde er kommet på avveie, får en aldri kontroll på om det er slettet eller hvem som har det. Veldig mange opplever at slike bilder sprer seg videre og dukker opp i settinger hvor det ikke lenger er like morsomt og spennende. Folk har opplevd at både klassevenner og foreldre har fått tilsendt slike bilder som de trodde de delte helt anonymt til en person de stolte på. Mange unge jenter opplever også at bildene senere er blitt lagt ut på nett under fullt navn, noe som får konsekvenser i lang tid. Det er også ofte svært vanskelig å få bort slike bilder når de først er lagt ut.

Akkurat som du, så vil også vi sterkt anbefale dem at de ikke fortsetter med dette, spesielt også fordi en aldri egentlig vet hvem sitter på den andre siden av skjermen.

Dersom de ikke hører på dere, bør dere vurdere å få en voksen til å snakke med dem.

Les også:
Synd å sende drøye snaps?
Du bestemmer
Naken i 10 sekunder