Ønsker å slutte å onanere

Hei! Jeg er en jente på 16 år som kunne tenkt meg å slutte å onanere.. jeg føler ikke at onanien har stor makt i livet mitt dersom jeg ikke bruker porno som hjelpemiddel (noen jeg er på god vei med å slutte med) men jeg har hørt så mange si at onani er synd (selv uten porno) og jeg vil heller slutte å synde enn å tilfredstille meg selv om du skjønner..
Jeg har prøvd å snakke med Gud om dette men jeg føler ikke at jeg får svar, selv on det sikkert bare er meg som ikke åpner øyne og øre.
Men uansett så vet jeg ikke hvordan jeg skal slutte med å onanere..
Er det virkelig synd? Og hvorfor er det ikke bra å ha seksuelle tanker? det et jo normalt på min alder. Og hvordan kan jeg isåfall slutte med onani?

Hei jente 16 år.

Vi flere artikler om dette temaet og har svart på lignende spørsmål før og anbefaler deg også å lese dem.

Føler skam av onani og seksuelle fantasier

Onanerer svært ofte

Bør jeg stoppe med onani

En historie om onani og seksuelle følelser

Jente 15, sliter med porno

Så til spørsmålet ditt.

Bibelen sier ikke noe direkte om onani, og onani trenger ikke være galt i seg selv. Likevel så er det heller ikke alltid uproblematisk. Onani har mange former, fra den uskyldige utforskingen av egen kropp, til en mer aktiv og regelmessig selvtilfredsstillelse, med og uten hjelpemidler, som da kalles å ha sex med seg selv. Gud snakker til oss i Bibelen om seksuallivets hensikt og gleder når det leves etter hans standard. Seksuallivet ble gitt oss av Gud som det middelet som får mann og kvinne til å smelte sammen til ett i forbindelse med inngått ektepakt. Sex skulle altså være middelet til å binde to personer sammen og en felles nytelse i ekteskapet, mens onani har utelukkende fokus på egen nytelse og tilfredsstillelse. Onani blir sex en nyter for seg selv og det er ikke seksuallivets egentlige hensikt.

Les også: Er det greit å onanere?

Selv om du har sluttet å bruke porno sammen med onanien, vil selve det å onanere kunne øke fokuset ditt på sex, seksuelle fantasier og gi deg et økt ønske om å bli seksuelt tilfredsstilt. Både tankene dine og kroppen din blir aktivert og fokusert på sex når du onanerer. Så selv om onani ikke trenger å være galt i seg selv, vil vi heller ikke oppfordre noen til aktivt å onanere. Og selv om det å ha seksuelle tanker og fantasier en del av det å vokse opp, vil det være en fordel å regulere disse tankene og styre dem på en måte som gjør at du ikke øker sexfokuset. Det er forskjell på at tanker på kjærester, romantikk, kropp og sex kommer innom tankene i ny og ned, og det å sette seg ned og fantasere og dagdrømme om konkrete seksuelle handlinger.

Les: Kampen om renhet

Dersom man ønsker å vente med sex til en er gift, kan det være lettere å greie dersom en ikke fokuserer og tenker mye på sex. For ved å regulere både det en ser, leser og fokuserer på i tankene, vil en få bedre kontroll over fantasier, begjær og kåthet. Det vil også kunne redusere behovet for å onanere.

Les: Hvordan slutte å onanere

Dersom du ønsker å slutte å onanere, kan det være lurt å finne ut i hvilke situasjoner hvor fristelsen er størst, og så prøve å unngå å komme i den situasjonen. Ha klar en annen aktivitet som du kan ty til for å koble tankene over på noe annet. På dagtid er det positivt å være sammen med venner, trene og ha fokus på aktiviteter du liker. Dersom fristelsen er størst etter du har lagt deg om kvelden, kan du prøve å lese noe eller høre på musikk. Det er også veldig effektivt å bruke tid sammen med Gud, - la bønnene dine spre seg som ringer i vann; først for deg selv, så foreldre, søsken, nærmeste familie, slekt, venner, skolevenner, treningsvenner osv osv.. Det handler om å holde tankene opptatt med andre ting og ha et annet fokus.

Lykke til.