P-piller

Hei :)
Jeg lurer på noe angående bruk av p-piller og andre hormonprodukter. Hvordan bør vi forholde oss til disse produktene, da vi vet at de gjør livmorveggen mindre fruktbar, og på det vis har en av de samme funksjonene som spiral (som jeg har skjønt det som ikke greit å bruke). Jeg har også hørt noen forskningsresultater at de fleste p-piller og lignende ikke så ofte som ønsket forhindrer eggløsning. Hvordan skal vi da forholde oss til dette, når det er en reel sjanse for at egg blir befruktet ved bruk av p-piller og andre hormonprodukter, men allikevel ikke tatt opp av livmorveggen?

Hei og takk for spørsmålet!

Det er riktig at hormonene i p-piller gjør at livmorveggen blir mindre mottakelig for et befruktet egg. Samtidig er det slik at den forskningen som har vært gjort på p-piller tyder på at p-piller er svært effektive i å hindre eggløsning slik at det er veldig liten sannsynlighet for at befruktede egg går til grunne hvis p-pillene tas regelmessig. Dersom man glemmer å ta en p-pille øker sannsynligheten for at eggløsning likevel kan skje, derfor anbefaler vi å bruke kondom fram til neste menstruasjon eller brett med p-piller for å være på den sikre siden. Du kan lese mer utfyllende informasjon om dette i denne artikkelen:

Hindrer p-piller befruktning?

Siden det alltid vil være en liten usikkerhet knyttet til om det en sjelden gang kan forekomme at eggcellen blir befruktet uten å feste seg i livmorslimhinnen, er det noen ektepar som velger å bruke annen type prevensjon, for eksempel fruktbarhetscomputer eller kondom. Vi anbefaler at alle ektepar snakker sammen om valg av prevensjon og følger sin samvittighet.

Vi har også svart på andre spørsmål om prevensjon og du kan lese svarene her:

Hva slags prevensjon er ok?
Hva med prevensjon?
P-piller og risiko for blodpropp
Snart gift anbefalt prevensjon