Problemer med kviser

Hei! Jeg er en jente på 15 år som har problemer med kviser. Mest på pannen og på nesa. Det er irriterende, og jeg blir så fort frista på å klemme dem. Jeg bruker sminke for å dekke det, og vet det ikke er lurt. Jeg får bare dårligere selvtillit og prøver å unngå å gå uten hudsminke offentli. Men alle veninnene mine har så fin hud og er så naturlige og vakkre. Så jeg er veldig flau over det. Jeg bruker mye av min tid forran speilet for å dekke til dem og vil helst slippe å gjøre det. JEG VIL BLI KVITT KVISENE! Noen tips til å bli kvitt dem? Eller arrene? Plis svar meg!

-hilsen en kristen, flau og kvisete jente.

Hei jente 15 år

Det er helt normalt å få kviser i puberteten på grunn av hormonforandringene som skjer i kroppen din. Noen ungdommer er så heldige at de bare får bare noen få kviser av og til, andre får mange kviser og er så plaget at det går utover selvtilliten slik som hos deg. Det er ikke flaut å ha kviser, men for deg som er mye plaget er det lett å bare legge merke til de som ikke har så mye kviser som deg selv.

Heldigvis er det mulig å forebygge og behandle kviser! Det finnes så gode behandlingsmuligheter mot kviser i dag at de aller fleste kan hjelpes svært godt. Det tar omtrent 6 til 8 uker for en kvise å bli til, så det krever litt tålmodighet å komme til målet og finne hvilke produkter og behandling som virker for deg.

Begynn med å vaske huden med mild såpe og vann hver dag. Det er ikke nødvendig med hudrensemiddel hvis du ikke skal fjerne sminke i tillegg. Vær oppmerksom på at midler som forebygger kviser kan gjøre huden tørrere enn vanlig så det kan være lurt å bruke en god fuktighetskrem. Bruk ikke fet krem som kan tette igjen porene. Disse daglige rutinene gjennomfører du uansett hvilken annen behandling du bruker mot kvisene. Her kan du få gode råd på apoteket.

Siden du er mye plaget med kviser så holder det ikke bare å vaske huden hver dag. På apoteket finnes det reseptfrie midler som inneholder benzolperoksid som du bør prøve først. Spør om råd på apoteket om hvordan du skal bruke dem og husk at det kan ta flere uker før du ser resultater.

Hvis du har forsøkt reseptfri behandling i 6 til 8 uker uten at dette har hjulpet deg så gi ikke opp. Det finnes flere behandlinger som kan hjelpe, men disse må du få legen til å skrive ut på resept. Du må da bestille time hos fastlegen din eller oppsøke lege på ungdomshelsestasjon hvis dette finnes i nærheten av der du bor.

Når du har funnet en behandling som hjelper mot kvisene dine er det viktig at du fortsetter behandlingen. Siden kvisene i stor grad skyldes hormonforandringene som skjer i kroppen din i puberteten kan det hende du må fortsette med behandling mot kvisene hele tenåringstiden.

Når det gjelder arr etter kviser er det som du sikkert vet det beste å forebygge disse ved å ikke klemme på kvisene, selv om det kan være veldig fristende. Noen får også arr etter kviser selv om de ikke klemmer på dem. Arr vil etter hvert blekne og bli mindre synlige med tiden, men noen har fortsatt synlige arr etter kviser i voksen alder. Forebygging av arr er derfor også en god grunn til å behandle kviser i puberteten.

Lykke til!

Hilsen GuttogJente.no