Samboerskap

Jeg finner ikke konkrete bibelvers for at samboerskap er synd. Så hvorfor er samboerskap synd?

Hei og takk for spørsmålet

Bibelen bruker ikke ordet samboer, men beskriver det å leve seksuelt sammen utenfor den livslange pakten mellom mann og kvinne som hor. Selv om ordet ekteskap heller ikke er brukt i Bibelen (utenom ekteskapsbrudd/ektesengen) er ekteskapet som samlivsform og institusjon en selvfølge gjennom hele Bibelen og blir tatt for gitt når Det nye testamente omhandler forholdet mellom mann og kvinne. Det henvises da stadig til skapelsesfortellingen i 1 Mos 1,27 og 2,24.

Du kan også lese: Mal 2,14 Hebr 13,4 1 Kor 7,2+9 og 1 Tess 4,3-5.

Les artiklene:

Hva sier Bibelen om det å gifte seg?
Pakten som viser hvem Gud er