Sex utenom ekteskapet

Hei, jeg er en kristen jente på 18 år, som hadde et forhold med en som ikke var kristen. Jeg følte et så enormt press om at det å være jomfru var teit. Derfor hadde jeg sex. Jeg angrer, og synes det er forferdelig å tenke på at jeg gjorde dette utenom et ekteskap.

Derfor lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å føle meg bedre...:)

Hei kjære deg.

Du er nok ikke alene om å være i en slik situasjon, dessverre. Det er ikke lett å være ung og stå for og holde på grenser som for mange virker utdaterte og gammeldagse.

Når kjæresten din ikke var kristen, så hadde han heller ikke noe stor motivasjon for å vente med sex og da var det nok ikke så lett for deg å være den kjipe jenta. Nå angrer du, og det er heller ikke en god følelse. Gjort er gjort og spist er spist, og det eneste du nå kan gjøre er å starte på nytt. Sett en strek og tenk at fra nå av blir det annerledes! Det er viktig at du velger ditt liv og dine grenser ut fra dine egne verdier. Det er tross alt du som må leve med angeren og konsekvensene når du bryter med dine egne verdier. Bruk tid på å lese deg opp, høre på forkynnelse og bli fast på standpunktet ditt. Det er mye vanskeligere for noen å rokke ved grensene dine dersom du er stolt av dem og bestemt i forhold til å overholde dem.

Les: Hatt sex – hva nå?

Start sammen med Gud. Han står med åpne armer og tar imot deg og tilgir deg om du ber han om det. Bibelen sier: ”Dersom vi bekjenner våre synder er han trofast og rettferdig så han tilgir oss syndene og renser oss fra all urett.” 1 Joh 1:9 Da er du ren og rettferdig og det er ingen fordømmelse for deg (Rom 8:1). Det er god helse i god samvittighet, og hos Jesus blir du totalt tilgitt og gjenopprettet. Når man omvender seg, betyr det også at man tar en ny retning, tar nye valg og nye bestemmelser som passer med den nye retningen.

Les: Guds nåde er større enn alt

Når du hadde sex, ble du ett med kjæresten din, og denne enheten trenger du å bryte i Jesu navn slik at du ikke lenger har usunne usynlige bånd som binder deg til denne personen. Etter å ha bedt Gud om tilgivelse kan du for eksempel si: Jeg bryter båndene til [ex-kjærestens navn] i Jesu navn. Men selv om du i forhold til Gud er renset og tilgitt og forbindelsen brutt, så finnes jo fremdeles ex-kjæresten din og både du og han vil huske det som skjedde, og det kan være sårende for den du senere gifter deg med. Men ikke la det ta frimodigheten fra deg. Dersom du kjenner på fordømmelse, anger og at de triste tankene kommer, så minn deg selv om at Jesus har tilgitt og glemt, han er for deg og han fordømmer deg ikke. Joh 8:11. Han reiser deg opp, så du kan gå frimodig og glad videre i livet i en ny retning. Lykke til.
Les også:

Tilgitt for sex før ekteskap?

Hva sier Bibelen om de som har hatt sex før ekteskapet?