Singel og fristet

Hei!
Jeg er en konservativ kristen jente (26 år) (singel, har heller aldri hatt type) som altså ønsker å vente med sex til ekteskapet. Man skulle kanskje tro at det skulle gå greit, iallefall når en er singel, men jeg kjenner stadig på utfordringene/lystene og det frister mange ganger å ta enkleste vei bare for å få noe(har heldigvis ikke tatt det steget). Det er vel rimelig menneskelig å føle det sånn, men likevel noe jeg ville funnet svært umoralsk og imot mine prinsipper. Jeg drikker heller ikke alkohol, så utsetter meg ikke for å gå i sexfella på fylla eller no. Vennene mine er for det meste gifte, eller ikke-kristne og uten slike prinsipper, jeg har derfor ingen "likesinnede" å prate med. Men jeg kan jo umulig være den eneste som har det sånn, så finnes det noen råd for å gjøre det lettere å stå fra? Anses det som bibelsk syndig å ta i bruk f.eks. sexleketøy som en "trøst"?

Heisann!

For det første, du er er ikke alene om å føle det slik du gjør, du beskriver utfordringer de fleste i din situasjon kjenner seg godt igjen i.

Det er ikke synd å ha appetitt på sex, Gud skapte deg med en sexdrive som du kan være takknemlig for. Sex er Gud sin idé, Gud sin oppfinnelse, Gud sin greie. Målet ditt er ikke å bli kvitt sexdriven din, men å lære deg til å bli sjefen over den (isteden for at den blir sjefen over deg).

Du spør om vi har noen råd for å motstå fristelser. Det er veldig individuelt hva som vekker seksuelle lyster, men her får du noen:

Unngå situasjoner som trigger deg. Slett alle bilder og filmer på telefonen og dataen din som inneholder nakenhet . Fortell kroppen din at du har kraft til å kontrollere den - ved å få tankene dine over på noe annet enn sex. Ikke vekk lyster som bare vil gjøre deg frustrert nå når du velger å vente på sex. Kjenn deg selv og hva som gjør deg kåt. For noen kan stress være en stor trigger. For andre er det følelsen av å være ensom. (Du kan ikke alltid unngå det, men det hjelper å være bevisst på det slik at du kan være litt på vakt.)

Trening og sport kan være en god måte å kanalisere ut kroppslig energi og spenning på. Det samme kan en kreativ hobby som feks skriving, maling eller musikk være. Hvis dette er noe du virkelig liker, kan det gi deg en alternative måte å finne tilfredsstillelse på og kanalisere ut energi på.

Du sier at du ikke har noen likesinnede å prate med. Vi oppfordrer deg likevel tl å legge inn en ekstra innsats på å få deg en kristen venn av samme kjønn som du kan være helt ærlig med, og snakke sårbart og åpent med om alt. Snakk gjerne sammen om hvilke utfordringer dere har.

Du spør om det ansees som bibelsk syndig å ta I bruk sexleketøy. Bibelen sier naturlig nok ikke noe om sexleketøy, men gir gode råd for hvordan man kan vokse i kjærlighet, og bli mindre drevet av begjær. Sexleketøy brukes til “å ha sex med seg selv”, noe som er en god beskrivelse av hva det egentlig dreier seg om -  fordi det er selvsentrert og selvfokusert. Biologisk sett så er sex foreningen mellom to mennesker. Sex-driven vår er en lyst til å oppleve denne intime enheten med et annet menneske. Det å ha “sex med seg selv” fyller mao ikke det behovet du egentlig har. Sex handler om å overgi seg og om å gi, derfor vil det å tilfredsstille deg selv akkurat når du ønsker det - på den måten du ønsker det - ikke hjelpe deg til å vokse i kjærlighet og forberede deg for hva sex i ekteskapet handler om. Å ha sex med seg selv kan også gi næring til et fantasi-liv som Bibelen advarer mot, og som vekker lyster som vil gjøre deg frustrert i det lange løp.

Vi ønsker deg lykke til videre med den gode beslutningen du har tatt!

Les også: Huskeliste for single // All in! // Kampen om renhet // Å elske er å være sårbar

Med vennlig hilsen GuttogJente.no