Sliter med overspising

Hei!

Jeg er en jente som sliter med overspising. Det begynte med at jeg prøvde å slanke meg. Jeg spiste veldig lite en lang periode, men plutselig klarte jeg ikke det lenger og begynte å spise mye og ukontrollert mye og etterhvert spy opp maten. Nå spyr jeg ikke opp maten, men overspiser (ofte sjokolade eller andre søtsaker). Synes det er vanskelig å ha et normalt forholdt til mat. Jeg tenker hele tiden at jeg må bli tynnere, finere osv. Føler at dette drar meg bort fra Gud for jeg skammer meg så. Bibelen forteller oss jo at vi er bra slik vi er og Gud er ikke opptatt av menneskets ytre, men det som er på innsida. Jeg skammer meg så fordi at jeg bryr meg så mye om utsende. Hva kan jeg gjøre for å få fokuset borr fra utsende? Og begynne å spise normalt?

Hei!

Du skriver om krevende ting som det ikke er så lett å gi gode råd om via nettet. Men generelt kan vi si at mange mennesker som overspiser ofte gjør det når de er sinte, stresset, lei seg eller bekymret. Da brukes mat eller søtsaker som et middel for å dempe angst og vanskelige følelser som man ikke vet hvordan man skal takle. Det er også veldig vanlig, som du selv har erfart, at slanking utløser overspising.

Les: Spiseforstyrrelser

Som ved alle spiseforstyrrelser er det fullt mulig å bli frisk. Vi vil på det sterkeste råde deg til å oppsøke profesjonell hjelp! Hvis du går på skole kan du snakke med helsesøster som kan hjelpe deg. Ellers er fastlegen din er et naturlig sted å henvende seg, han eller hun vil kunne henvise deg til videre behandling hvis det er behov for dette. I tillegg til dette, vil vi anbefale deg å kontakte andre voksne som du har tillit til, en ungdomsleder, foreldrene dine ol. For selv om skamfølelsen kan gjøre det utfordrende for deg, er det viktig at du begynner å fortelle de du har rundt deg om hvordan du har det og hva du egentlig føler. At du øver deg på å dele følelsene dine vil være til god hjelp for deg for å få kontroll over overspisingen. Vi vil også anbefale deg å lese litt på nettstedet ROS, rådgiving om spiseforstyrrelser, og du kan også ta kontakt med dem på tlf eller mail for å få råd;  948 17 818 / [email protected]

Les: Er anoreksi synd?

Det er også viktig at du blir enda mer bevisst på hva du fyller sinnet ditt med. ”Elle" og “Cosmopolitan" (eller andre dame- og moteblader) gjør du feks lurt i å holde deg langt unna. Vær bevisst på at du i stedet fyller deg med bibelske sannheter gjennom god undervisning, jevnlig bibellesing og via gode kristne venner. Husk at du ikke trenger å forandre deg FOR å få komme til Gud, Han elsker deg akkurat som du er og kjenner til alt som du strever med uten å dømme deg….men NÅR du kommer til Han, blir hjerte og sinn forandret- litt etter litt etter litt….helt automatisk.

Lykke til. Og husk alltid at du er elsket.