Snart gift, anbefalt prevensjon?

Hei. Jente 22 år. Jeg skal gifte meg neste høst. Forloveden min og jeg er begge kristne og skal vente med å ha sex til etter vi er gift! Lurer på hvor lenge i forkant det er lurt å starte på prevensjon, for eksempel p-piller? Og hva slags prevensjon er anbefalt?

Hei og takk for spørsmålet!

Hvis dere planlegger å bruke p-piller må du starte med disse senest rett etter siste menstruasjon før dere har samleie første gang for å unngå å bli gravid. Det kan imidlertid være lurt å starte opp f.eks. tre måneder før bryllupet siden eventuelle bivirkninger som regel er sterkest i begynnelsen, da er det mer sannsynlig at bivirkningene har gått over når tiden for bryllupet kommer.

Når p-piller tas regelmessig til samme tid hver dag er det svært liten sannsynlighet for at eggløsning skal skje. Hvis man glemmer en pille anbefaler vi å bruke kondom resten av perioden for å være sikker på at det ikke skjer en eggløsning. Hvis man planlegger å vente 2-3 år med å få barn kan p-stav også være et greit alternativ. Denne legges inn under huden av fastlegen og kan ligge inne i tre år.

Et godt alternativ til p-piller og p-stav kan også være å bruke en fruktbarhetscomputer slik at man vet hvilke dager det er mulig å bli gravid hvis man har samleie. Da kan man unngå samleie eller bruke kondom på disse dagene. Dette kan være en god løsning som ikke har noen bivirkninger. I Norge er det bare en produsent av slike computere på markedet, dere kan lese om disse på www.pfc.no.

Dere kan også lese mer om prevensjon her:

Prevensjon
Er prevensjonsmidler synd?
Hindrer p-piller befruktning