Tanker om aseksualitet

Hva er deres tanker om aseksualitet?

Hei.

Vi har vel ikke noen egne eller spesielle tanker om aseksualitet. Men kan si noe generelt om det. Aseksualitet er et relativt nytt begrep som ikke finnes i Bibelen. Begrepet brukes ofte om at man ikke kjenner på noen seksualdrift, på den måten at man verken har seksuelle lyster eller har noen ønsker om å få det. Det er ikke vanlig å bruke dette begrepet med mindre det har vært slik over flere år, alle mennesker kan ha perioder der de ikke tenker på eller er interessert i sex.

I puberteten er det naturlig at seksualdriftene våkner hos de aller fleste, men det kan være store variasjoner i forhold til at noen får sterk seksualdrift, andre får liten seksualdrift, og noen får ingen seksuallyst. Hos noen våkner lysten først når de er i et forhold og de begynner å være intime, andre kjenner liten lyst til seksuell intimitet. Det er mye sexpress rundt oss både i media og i språket og det er nesten blitt tabu å snakke om at en vil vente med sex eller at en ikke ønsker å ha et seksualliv, enten fordi en ikke har lyst, eller fordi en velger det bort.

Noen ganger kan sykdom eller skader føre til at man ikke har seksuallyst, men da kalles det ikke aseksualitet.

Les også: Hva sier Bibelen om asexualitet.