Vente med sex, men er Gud i mot prevensjon?

Jeg og kjæresten min har vert sammen i 7 år. Vi møttes på en kristen leir. Min familie er ikke så veldig kristen, men har godtatt at jeg er blitt personlig kristen. Jeg og kjæresten min har ventet lenge med sex, men nå greier vi ikke å vente lengre (Vi er 17 snart 18 år) vi kan jo gifte oss snart som vi har tenkt på lenge. Jeg synes det er like mye hans ansvar så mitt med prevensjon og synes han skal bruke kondom. Han mener at gud er i mot all prevensjon, er det sant?

Hei kjære deg.

Så flott at dere har greid å vente med sex, spesielt også når dere har hatt et så langt kjæresteforhold som fra dere var 10 til 17 år. Det er ikke så mange som beholder kjæresten fra barndommen. Det er fordi en forandrer seg ganske mye i tiden fra barn til voksen og den man liker når man er 10 år er sjelden den man liker når man er voksen. Det virker som dere likevel har greid å vokse sammen istedenfor fra hverandre. Det er likevel viktig at dere utvikler dere som selvstendige personer og ikke bare som par, for ellers kan en av dere ”våkne opp” i 20-årene og finne ut at en ikke har fått blitt seg selv, men bare blitt formet av den andre. Det er derfor viktig at dere tilbringer nok tid hver for dere og med egne venner, samtidig som dere gjør ting sammen som par slik at dere også utvider kjennskapet og samholdet mellom dere to.

Les: Kreative kjærester og Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Du sier at dere lenge har snakket om å gifte dere, og at snart kan dere det. Selv om dere snart har alderen hvor det er lovlig å gifte seg, så er dere fremdeles veldig unge. Å gifte seg er et stort skritt og det er viktig å være godt forberedt på et ekteskap, som jo skal vare hele livet.

Les: Ungt å gifte seg som 19-20 åring?

Det kan være skikkelig vanskelig å vente med sex, spesielt når man har vært lenge sammen og tilbringer mye tid alene som par. Lengselen blir sterkere og sterkere og jo mer man er alene og kliner, desto mer lyst får man på sex. Mange tenker slik som dere; at nå skal vi snart gifte oss, så da gjør det ikke noe om vi har sex med hverandre, det skal jo uansett alltid bare være oss. Det er en forståelig tankegang sånn menneskelig sett, men ikke etter Bibelens tankegang. For det første, så kan fremdeles mange ting skje mellom dere. Mange har opplevd at forholdet overraskende ble slutt selv om de var sikre på å gifte seg, til og med etter at bryllupsdatoen var satt. Det er derfor en stor risiko å starte ekteskapet før man har inngått pakten. For i følge Bibelen  er sex så mye mer enn en fysisk handling.

Bibelen sier at når to mennesker har sex så blir de sammensmeltet til ”en kropp” slik at det ikke lenger er noen fysisk begrensning mellom dem (1 Korinterbrev 6.16). Sex skaper en så dyp kontakt at det ikke bare omfatter kroppene og følelsene, men også sjel og ånd. Derfor er Bibelen veldig tydelig på at sex bare hører hjemme i ekteskapet mellom en mann og en kvinne. Bibelen er faktisk så radikal at den sier sex utenfor ekteskapet er skadelig for oss (Ordspråkene 6.32). Dette gjelder også i forhold til den man en gang skal gifte seg med. I følge Bibelen er  samleiet selve tegnet på pakten mellom mann og kvinne i ekteskapet.

Les. Er det riktig å debutere før bryllupet?

Et eksempel fra Bibelen, er fortellingen om Josef og Maria som var forlovet. På den tiden var forlovelse så bindende, at en måtte søke om skilsmisse for å bryte ut av forlovelsen. Likevel hadde de ikke sex med hverandre før etter at ekteskapspakten var inngått. Når pakten var inngått i en bryllupsseremoni, ble pakten fullført ved samleie. Ekteskapet ble ikke regnet som inngått før samleiet var gjennomført, og de to var blitt til ett i ånd, sjel og kropp. Så selv om det kan være fristende å ha sex sammen før man gifter seg, er det ikke likegyldig i hvilken rekkefølge dette skjer.

Dersom man likevel har sex før man er gift, så tilgir Gud dem som ber han om det, men det aller beste er å vente med sex. Vi vil derfor råde dere til å snakke sammen om grensene dere bør setter, slik at dere kan unngå de situasjonene som er vanskelige. Hjelp og beskytt hverandre ved å snakke om og unngå å gjøre ting som tenner for mye begjær i hverandre. Selv om det kan virke umulig nå, vil dere tjene mye på å øve på selvkontroll. Det kan beskytte dere i ekteskapet, både mot utrygghet og utroskap når det i perioder blir lite sex.

Når det gjelder prevensjon, så tror vi ikke dette er galt i forhold til Bibelens lære så lenge prevensjonen hindrer at sædcellen og eggcellen smelter sammen. Vi vet ikke hvorfor kjæresten din mener at Gud er mot prevensjon, men hvis dere skal ta konsekvensene av et slikt syn må du også være forberedt på at dere vil få barn kort tid etter at dere begynner å ha sex. Du må også være inneforstått med at dere kan få veldig mange barn. I gamle dager, da man ikke hadde tilgang til prevensjon, var det ikke uvanlig at et ektepar fikk 10-15 barn i løpet av livet.

Det Gud imidlertid har sagt noe om, er at det ikke var hans opprinnelige plan at noen skulle ha sex uten å være gift med hverandre. Når man har sex med noen stiller man seg i en veldig sårbar situasjon. Man må også være forberedt på at det kan bli barn av sex, og barna fortjener å bli født inn i en trygg tilværelse der mor og far har forpliktet seg på å holde sammen resten av livet. Vi vil derfor anbefale dere å avstå fra sex så lenge dere ikke er gift. Hvis dere planlegger å gifte dere er det veldig viktig at dere snakker mye sammen og blir enige også i spørsmålet om prevensjon. Hvis dere ikke kan bli enige i slike viktige spørsmål, bør dere heller ikke gifte dere

Les også:

Er prevensjonsmidler synd?
Når er det for tidlig å gifte seg
Redd for at vi kommer til å ha sex
Hilsen skamfull jente
Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?
Snart klar for sex

Lykke til med gode avgjørelser.