Hvor bør grensene gå?

Hei! Hvor bør grensene gå i et forhold? Hadde vært greit å få servert noen direkte grenser. Er det greit å ligge i sengen å kose? Dette var jo ikke et alternativ på bibelsk tid. Mener at sex hører til ekteskapet, men er redd for å gjøre andre ting som jeg kan angre på senere. Hva regnes som akseptabelt og normalt fra de kristnes side?

Hei, og takk for spørsmålet ditt.

Når du sier "ligge i sengen å kose", så er det ikke så lett å vite hva du tenker konkret på. Er det å ligge i sengen det samme som å ligge på sofaen med klærne på, eller mener du å ligge naken eller med lite klær? Man gjør jo ikke noe galt ved å ligge i samme seng, men det er klart at det kan gjøre det vanskelig for dere å holde de grensene dere har bestemt dere for. Bibelen sier ikke noe om å ligge i samme seng, men det å dele seng er jo endel av den hyggen og intime sonen som hører ekteskapet til. Dersom dere sover sammen, blir det fort oppfattet av andre som at dere ligger sammen, og det handler ikke bare om at dere greier å sette grenser, men også om vitnesbyrdet dere har som kristen. 1 Kor 8.1-13.

Når dere har bestemt dere for å vente med sex, er det viktig å bli enige om å sette grensene slik at en ikke blir fristet over evne . Når man er kjærester, er det mye følelser og fysisk tiltrekning, og det blir lett mye nærhet og kosing. Dersom man ligger i samme seng, er det lett for at man går litt og litt lenger og til slutt har man kanskje gjort mer enn man egentlig ville. Mange tror at de klarer det fint, men blir overrumplet av sine egne reaksjoner og over at seksualdriften er så sterk at de mister kontrollen. Det er bedre å være forsiktig enn å tøye grensene. Lykke til.

Les også:

Grensen for sex?
Hva er definisjonen på sex?
Er petting sex?
Ønsker å vente med sex
Hvor går grensen i følge Bibelen?
Hvor går grensene?
Å sette grenser
Hva er sunne grenser i et forhold?
Sette dine egne grenser
Har man sex når man tar på puppene?
Kjæresten vil jeg skal ta henne på rumpa
Kline
Hva er definisjonen på sex?

Her er en artikkel du kan lese om grenser:
Hvor går grensen?

Vennlig hilsen GuttogJente