Gikk over grensene - hva skal vi gjøre?

Hei guttogjente.no !

Jeg er 19 år gammel, og har noen spørsmål til dere. Jeg har vært sammen med kjæresten min nå i 8 mnd. Før vi ble sammen snakket vi om å vente med sex til ekteskapet, og vi var begge enig om at det var noe vi ville. Etter at vi ble kjærester gikk det ikke lang tid før jeg skjønte at dette var han jeg ville være sammen med resten av livet mitt. Vi var begge sikre på hverandre angående fremtiden, og dette førte til at vi tøyde de grensene vi hadde satt. Det begynte med små greier, men til slutt førte det til at vi begynte å ha sex. Dette holdt på en stund, for det føltes rett med tanke på at vi kom til å gifte oss uansett. Det var for ca en måned siden at jeg begynte å få veldig dårlig samvittighet angående dette. Jeg begynte å tenke på hva Gud syntes om dette, og at han var skuffet over oss. Jeg ble veldig redd for at vi hadde rotet det til, og "skitnet til" forholdet vårt. Jeg elsker kjæresten min veldig høyt, og ville ikke at sex skulle komme i veien for forholdet vårt før ekteskapet. Etter å ha delt dette med han skjønte han hva jeg mente, og foreslo at vi skulle stoppe der og da. I begynnelsen var det veldig vanskelig for begge, og vi har bedt mye til Gud om både tilgivelse og styrke. Vi sjekket ut nettsiden deres sammen, og så litt gjennom noen av artiklene som lå her. I en av dem skrev dere at man bør be til Gud om å bryte det båndet som har oppstått mellom to personer som har hatt sex. Er dette virkelig nødvendig? Hva mener dere egentlig her? Vi ber ofte sammen om styrke i å holde oss rene, og at vi kan ha et sunt forhold sammen. Mitt andre spørsmål er: har dere noen tips til oss hva vi kan gjøre? Som jeg sa så er det har blitt litt lettere etter hvert, men noen ganger står vi i grenseland. Det er ekstra utfordrende når vi vet hva vi "går glipp av". Det er også litt mer utfordrende for han enn for meg, så har dere et tips til han?
Takket være Gud så har vi klart oss bra så langt, og vi søker hans støtte ofte. Jeg liker tiden vi tilbringer sammen nå hvor vi fokuserer på andre ting enn sex, og setter pris på hvordan vårt forhold kan vokse uten at det er så mye fysisk innblanding.
Takk for svar på spørsmålene!

Hei og takk for spørsmålet

Så bra at dere er bevisste på egne grenser og at dere ønsker å leve i Guds vilje! Det kan koste en del å gjøre det man har blitt overbevist om at er riktig, men på lang sikt koster det mer å trosse sin samvittighet. Det er veldig bra at dere både snakker og ber sammen. Gud gir ikke bare tilgivelse for det vi har gjort galt, han vil også gi oss styrke til å gjøre det som er riktig.

Slik Bibelen beskriver sex er dette både en gave fra Gud og et tegn på pakten som blir opprettet mellom mannen og kvinnen når de gifter seg. Bibelen sier at to mennesker som har sex sammen blir ”en kropp” (se for eksempel 1. Korinterbrev 6.16). Det som skjer er altså mye mer enn bare sterke følelser, det skjer også en sterk usynlig sammenbinding av de to personene. Dette er noe veldig fint som kan binde ektefellene sammen. Men når dette skjer uten at de to er gift med hverandre kan den sterke sammenbindingen gjøre det veldig vanskelig å ikke ha sex med hverandre igjen.

Dere skal ikke bryte kjærligheten mellom dere, men det kan finnes usunne bindinger som skaper skyldfølelse eller får dere til å gjøre ting dere angrer på. Det er disse usunne bindingene dere kan bryte i bønn. Dette er ikke noe magisk eller merkelig, det handler bare om at Gud har gitt oss myndighet til å løse hverandre fra ting som binder oss (Matteus 18.18). Vi kan for eksempel si i bønn at ”vi bryter alle usunne bindinger mellom oss i Jesu navn”.

Når dere har bedt Gud om tilgivelse er dere virkelig blitt tilgitt og rene (1 Johannes 1.9). Når dere også bryter de usunne båndene vil dere også kunne merke at det blir lettere å ikke overskride deres egne grenser. Men det er ikke slik at alle fristelser forsvinner. Derfor er det også viktig å unngå  situasjoner der fristelsen til å ”gå for langt” blir for stor. For eksempel er det ingen god idé å overnatte hos hverandre eller være mye alene sammen sent på kvelden. Dere kan lese flere gode tips her:

Les også:

Hvor skal kjæresten min og jeg sette grenser?
Sove sammen med kjæresten
Sett dine egne grenser
Guds nåde er større enn alt

Lykke til!

Vennlig hilsen Guttogjente.no