Hva sier Bibelen om å være kåt?

Hei, er det egentlig vanlig å være kåt? Liksom hva sier Bibelen om å være kåt?

Hei.

Å være kåt vil si å være seksuelt opphisset, så det er en tilstand hvor kroppen har lyst på sex og gjør seg klar for å ha seksuell omgang. Man kan få en god og varm følelse i kroppen, kanskje kjennes det ut som om det kribler i kroppen. Hos gutter vil penis bli stiv (de får ereksjon) når de er kåte, og hos jentene blir klitoris større og skjeden blir mer fuktig. Dette er kroppen som gjør seg klar for samleie. Å kjenne på en kåthetsfølelse er  helt normalt, og følelsen kommer også spesielt hyppig i puberteten siden det da er mye hormoner i kroppen som gir mange ulike følelser, tanker og fantasier. Å være kåt er en naturlig del av den seksuelle utviklingen som skjer i løpet av ungdomstiden, og man trenger derfor selvfølgelig verken å onanere eller ha sex når man blir kåt.

Les også: Kåt av tanker, 14 år

Bibelen nevner ikke ordet kåt, men snakker om seksuelt begjær (å ha lyst til å gjøre seksuelle handlinger). Jesus sier at vi ikke skal se på en kvinne med begjær. Dette er fordi vi skal reservere seksualiteten vår for den vi skal gifte oss med.

Les også: Å se på noen med begjær

Å bruke mye tid på å tenke på og fantasere om sex mens vi er kåte er derfor, ifølge Bibelen, ikke bra. Gud skapte sex til glede og nytelse og for å skape enhet, og han satte ekteskapet som ramme rundt for beskyttelse og trygghet. Man kan ikke bestemme seg for hvilke tanker man får, men man kan bestemme seg for om man vil fortsette å tenke på det.

I svaret til «Vil stoppe å tenke urene tanker» gir vi noen konkrete råd om hvordan man kan flytte tankene over på noe annet.

Her er andre artikler du kan lese:
Lei av seksualitet
Fantasier
Bergjær
Kristen og seksuell
Ofte ereksjon