Hva skal jeg gjøre når jeg er forelsket?

hei.. elsker denne nettsiden... jeg har 3 spørsmål... 1: er det galt å være forelsket i en person som er 1 år eldre enn meg?? (jeg er 14 og han er 15..) 2: jeg vill spørre han men jeg tør ikke.. hva burde jeg si til han?? (han liker meg å) 3: jeg er litt redd for å si ting til han.. men han får meg til å føle meg varm.. fordi han liker å si ting til meg... hva burde jeg gjøre???

Hei

1: Det er selvfølgelig ikke galt å være forelsket! Ungdomstiden er full av følelser og forelskelser og de kommer og går uten at man planlegger det. Man kan bli forelsket i bra personer og i personer som ikke er bra for en. En kan derfor ikke stole på forelskelsesfølelsen og følge den blindt.

2: Kanskje du skal vente med å spørre ham om å bli kjæreste, eller om han liker deg. Men siden du liker denne gutten, kan du først prøve å bli bedre kjent med ham og bli god venn med ham. Ta mot til deg og snakk med ham og ta han med i vennegjengen din. Når en skal prøve å bli kjent med noen, er det lurt å spørre og vise interesse for hva de driver med av hobbyer og aktiviteter. På den måten kan du også etterhvert finne ut om han er en person du virkelig har lyst å bli kjæreste med. Siden følelser er ustabile og fort kan forandre seg, er det ikke lurt å bli kjæreste med en gang og bare på grunnlag av forelskelsen. Det kan da lett ende med at dere blir såret fordi følelsenen dine eller hans forandrer seg og dere må slå opp. Dersom dere tar dere tid til å bli kjent og være venner først, vil dere finne ut om dere liker hverandre som personer og om dere passer sammen. Da vil dere ha et bedre grunnlag for å velge hverandre som kjærester, og forholdet kan vare.

3. Du sier at han liker å si fine ting til deg, men at du ikke tørr å si noe til ham. Det er fantastisk deilig å få bekreftelse og komplimenter av en man liker!! Men det er ofte vanskelig å være naturlig når en er forelsket. En kan bli overmannet av hjerneteppe, stumhet, tørr munn, svette hender og alle mulige slike rare følelser som en vanligvis ikke har når en skal snakke med noen. Det beste du derfor kan gjøre er å prøve å bli venn og bedre kjent, for da blir det også lettere å snakke sammen og være naturlig sammen. Begynn med å smile, så kan du spørre om han vil være med når dere i vennegjengen skal finne på noe sammen (dersom han ikke er med der allerede). Ta med deg en venninne og sett deg ved samme bord og samtal flere sammen først, så er det lettere for deg også å si noe til ham og bli avslappet og naturlig når han er i nærheten. Snakk om livet, skole, hobbyer og alt det vanlige ungdommer snakker om. Det er lurt å bruke god tid på å finne ut om det er mer enn forelskelse mellom dere. Gjennom vennskap kan du finne ut om dere har noe felles å bygge på. Vi på denne nettsiden tenker egentlig at kjæresteforhold er beregnet som starten på et forhold som skal lede til ekteskap.

Du kan også lese: Bli kjæreste? / Bli sammen i 8. klasse? / Er det galt å bli sammen? / Om det å få seg kjæreste / Forelsket i den rette?

Lykke til :)