Hvilket prevensjonsmiddel er vanlig for kristne?

Hei! Jeg lurer på to ting. For det første: når kristne gifter seg, hvilket prevansjonsmiddel er vanligst å bruke (kondom, p-piller osv)? Jeg regner med at som kristent par vil man ha like mye samleie som andre. For det andre: er det veldig galt å gjøre ting som fingring, runking, suging og slikking - men ikke samleie (før ekteskap)?

Hei!

  1. Hvilket prevensjonsmiddel du velger beror litt på hva man selv synes er praktisk og også hva man som kristen mener er etisk riktig. Først og fremst må det påpekes at hvis en eller to av partene har hatt sex før, og det er usikkerhet rundt beskyttelse dengang, bør den parten teste seg for kjønnsykdommer eller bruke kondom inntil dette er gjort. Spiral og minipiller kan hindre det allerede befruktede egget til å feste seg og gjør at vi ikke anbefaler å bruke dette. Les mer på Hindrer p-piller befruktning?. Som kristent ektepar kan og vil man ha like mye samleie som andre.

  2. Sex er mye mer enn bare samleie. Dersom man skal avstå fra sex før ekteskapet, vil det innbefatte all intim seksuell aktivitet, og det innebærer også de tingene du nevner. Anbefaler deg å lese disse artiklene:

Sett dine egne grenser
Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?
Er det synd å onanere kjæresten?
Hvor går grensen?

Lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente